Låt dina kunder acceptera din offert online

Följande artikel beskriver hur du kan ge dina kunder möjligheten att acceptera offerter genom Minuba. Det betyder att du får ett meddelande via mail direkt när en kund har accepterat en offert.

När du väljer att arbeta med offerter, kan du visa dina kunder kalkyler på vilka material som ska användas och annan relevant information relaterad till arbetet via PDF.För att skicka din offert till din kund ska du trycka på knappen ’Godkänn offert’ i höger hörn och välja ’Godkänna och skicka via e-post’. Du ska då i förväg ha definierat ett mail genom att skapa en specifik e-mail-mall i Minuba.

Du ska först ha skapat en e-mail mall i förväg, för att funktionen Godkänn Offert Online ska dyka upp. Se hur du skapar en sådan mall här.

Det är i detta, fördefinierade e-mail (din mall) som du kan lägga in knappen som gör det möjligt för kunden att acceptera din offert online.Du väljer den mall du önskar att använda när du skickar offerten till kunden i ’drop down menyn’ innan du skickar ditt e-mail. Se bild till höger.

Mejlmall

Såhär ser det ut när kunden ska acceptera din offert online

Dokumentkoden {{order.link}} ger kunden möjlighet att acceptera offerten online, samt att de kan se och ladda ner offerten på egen hand. Med denna funktionen kan du sätta in en knapp i mejlet du skickar med din offert-PDF som då ger kunden möjlighet att acceptera offerten online.

Detta gör att din process blir snabbare och enklare och dina kunder kan komma vidare med offerten vilket leder till att kunden väljer din offert framför andras.

När kunden klickar på knappen kommer de in på en hemsida där det finns en ”Acceptera offert-knapp”, samt en ”se offertdokument-knapp”. På så vis kan kunden se offerten och acceptera den.

När dina kunder trycker på ”Acceptera offert” får du ett mejl med ett besked om att offerten nu är accepterad.

Här kan du se exempel på vad kunden blir presenterad för när du klickar på knappen:

Acceptera offert i Minuba

Så snart kunden har tryckt på ”Acceptera offert” så skickas ett mejl till din företagsmejl med besked om att kunden nu accepterat offerten.

Denna dokumentkod ger dig möjlighet att göra det enklare för dina kunder att acceptera offerten, samt för dig att hålla koll på dina offerter som är accepterade av kunderna.