Uppgifter och arbetstidstyper är de olika alternativ du och dina anställda kan ha när ni registrerar eran tid. Både i appen och på webben. I detta avsnitt ska vi gå igenom hur man kan skapa olika arbetstidstyper tillägg och frånvarotyper.
Du kan skapa så många olika uppgifter som du behöver för alla möjliga olika uppdrag som du erbjuder dina kunder, och du kan få det direkt in på fakturan till rätt pris.
Du får en bra överblick över hur arbetstimmarna är fördelade under en period, hur mycket tid har ni lagt på tex Administration, Servicejobb, Restid eller Ej fakturerbar tid?
Du kan också använda det till att registrera övertidstimmar med olika tillägg.
Få bra koll på frånvaron i företaget genom att skapa olika frånvarotyper.
Nedan kan du hoppa direkt till den typ som du vill skapa:
Arbetstidstyper är det som blir till uppgifter i appen och på webben.
Innan du skapar en ny uppgift så kan du behöva skapa ett nytt material (pris) som ska ligga till grund för uppgiften.
Det gör du under Kugghjulet > Administration > Material och Infoga nytt material.
Kugghjulet > Administration > Arbetstids-, tilläggs- och frånvarotyper
Välj ’Infoga ny arbetstidstyp’
Ett tillägg kan du använda om du vill ha extra betalt för en viss tjänst. När man då kryssar i detta tillägg vid timregistreringen så läggs denna kostnad på utöver den normala timkostnaden.
Det skulle tex kunna vara en extra kostnad om arbetet är utfört efter en viss tid på dygnet, eller utanför ett visst område osv.
Du använder också tillägg för att skapa automatiska tillägg som du kan läsa mer om i nästa avsnitt på denna sida.
Tillägg kan du också behöva skapa om du vill ha ett extra tillägg på en specifik medarbetare, och det kan du läsa mer om på denna sidan
Innan du skapar ett nytt tillägg så kan du behöva skapa ett nytt material (pris) som ska ligga till grund för tillägget.
Det gör du under Kugghjulet > Administration > Material och Infoga nytt material.
Kugghjulet > Administration > Arbetstids-, tilläggs- och frånvarotyper
Välj ’Infoga ny tilläggstyp’
Om du har en uppgift (arbetstidstyp) där du alltid vill ha ett tillägg kan du använda systemtillägg.
Då behöver du inte komma ihåg att lägga till det varje gång.
Du måste först skapa ett tillägg, se avsnittet ovan.
Kom ihåg att markera ”Systemtillägg” så att du kan använda det här tillägget som ett automatiskt tillägg.
Nedan finns ett exempel på hur man kan använda sig av automatiska tillägg i Minuba.
Om du har behov av att ha olika tillägg för övertid, tex att man har olika lön efter olika tider på dygnet eller när det jobbas natt eller helg. Då kan man använda sig utav Automatiska tillägg
Med hjälp av denna funktion kan du skapa en arbetstidstyp med ett tillägg på den summa som är utöver en vanlig arbetstidstimme. När man då väljer uppgift t.ex. ’Övertid efter 18 & Helg’ så registreras en vanlig arbetstimme på arbetskortet plus tillägget. Tex: 650:- plus 150:-. På detta sätt registreras även vilket typ av övertid det var på timkorten för dina anställda.
Så här ser det ut på ett arbetskort:
Så här ser ut på timkortet för medarbetaren, exemplet visar hur det ser ut i pdf format:
Jo, i tre olika steg:
Ange nummer, beskrivning, kostnad och pris. Kryssa i Material för tidrapportering.
2. Gå till Kugghjulet > Administration > Arbetstids-, tilläggs- och frånvarotyper
Skapa ditt tillägg och välj ditt nya material som sats för tillägg, se till att kryssa i Systemtillägg, Övertid och Inkludera i lönutdrag.
3. Skapa en ny arbetstidstyp eller redigera en du redan har skapat, lägg till tillägget i din arbetstidstyp
I exemplet ovan heter materialet, tillägget och arbetstidstypen samma namn: Övertid efter 18 & Helg, så att man enkelt ser att de hör ihop.
Nu kan man välja detta alternativ när man registrerar sin tid. Upprepa steg 1,2 och 3 för alla olika tillägg du vill göra.
I Minuba finns det redan ett par frånvarotyper som standard i programmet ex. SEMESTER och SJUK.
Då Minuba finns i flera olika länder hittar du tex inte VAB som en frånvaro i Minuba utan detta behöver du lägga till själv.
Det är enkelt att göra och du kan skapa så många olika som du behöver.
Kugghjulet > Administration > Arbetstids-, tilläggs- och frånvarotyper
Välj: Infoga ny frånvarotyp
Nu får du upp en ruta som ser ut så här:
Här har du möjlighet att skapa olika ersättningar för traktamente, utlägg, milersättning och förmåner. Dessa skiljer sig lite åt från de andra typerna i det här avsnittet då du inte hittar dessa i tidsregistreringen utan bara i Min tid, antingen i appen eller på webben.
Innan du skapar ett nytt utlägg så kan du behöva skapa ett nytt material (pris) som ska ligga till grund för utlägget.
Det gör du under Kugghjulet > Administration > Material och Infoga nytt material.
Kugghjulet > Administration > Arbetstids-, tilläggs- och frånvarotyper
Välj: Tillfoga nytt utlägg, traktamente etc
Här fyller du i:
Nummer: Välj ett unikt nummer så att du enklare kan särskilja det från andra artiklar i Minuba.
Namn: Vad är för typ av utlägg eller traktamente? Milersättning, hel eller halvdag osv.
Lönekod: om du använder ett lönesystem underlättar det att använda samma lönekod i Minuba som i ditt lönesystem. Om du väljer att inte fylla i detta, så används ’Nummer’ som lönekod istället.
Sats: här väljer du ett material som är din kostnad och pris för utlägget.
Inkludera i lönutdrag: Ska det vara med på ett utdrag på löneunderlaget?
Endast en registrering om dagen: Ska utlägget bara gå att registrera en gång per dag eller flera?
Antal kan anges: här anger du om man ska kunna ange ett antal i samband med att man registrerar ett utlägg/traktamente etc?
Belopp kan anges: ska man kunna ange ett belopp i samband med att man registrerar ett utlägg/traktamente etc?
När du skapat ditt utlägg/traktamente är det dags att tidsregistrera det. Lär om hur du gör det här!