Tio goda råd från Minuba

Få överblick och effektivisera driften

Om du önskar att göra driften mer effektiv och få en bättre överblick över verksamheten, krävs det ett ordentligt ordersystem.

”Många kan starta och driva ett företag, men när man ska transformera företaget till en vinstdrivande verksamhet, krävs det något helt annat”, menar Minubas VD Anton Nyman.

Så här skapar du en effektiv hantverksverksamhet

1. Takt och ton

Var professionell och imöteskommande när du pratar med din kund. Takt och ton gäller också för hantverkare! Se därför till att dialogen med kunden är positiv, du kommer alltid längst med en vänlig röst och ett leende på läpparna.

2 . Planering och struktur

Att vara en proffsig hantverkare handlar först och främst om att utföra ett professionellt och hållbart arbete. Men det handlar också om att ha en god planeringsförmåga och en tydlig överblick över arbetet. När du arbetar strukturerat har du kontrollen och löser uppgifterna på betydligt kortare tid.

3. Din hemsida och sociala medier

Det är otroligt viktigt att du är synlig och tillgänglig online om du önskar att fånga kundernas uppmärksamhet. Din hemsida är ditt ansikte utåt och ger dina kunder ett första intryck av ditt företag. Se till att presentera ditt företag och den service ni erbjuder kunderna. Berätta vilka konkreta problem ni kan hjälpa med och fånga kundernas uppmärksamhet med bilder.

4. Professionalism

Att vara professionell är A och O när du ska skapa goda relationer till dina kunder. Det är avgörande när kunderna ska välja en hantverkare framför en annan att man har en god relation. Din professionalism grundar sig i hur du väljer att strukturera ditt företag, hur du driver ditt företag, hur du kommunicerar med dina kunder, vilken respekt du visar dina kunder och sist men inte minst hur dina medarbetare beter sig när de representerar ditt företag ute hos kund.

5. Enhetlighet och tjecklistor

Kunden ska ha samma proffsiga intryck av företaget varje gång, oavsett vilken medarbetare som dyker upp på adressen när ett arbete skall utföras. Det kräver att man har en ensartad inställning till hanteringen av uppdrag i företaget. För att kunna få det, är det viktigt att medarbetarna vet vilka värden företaget står för och vad det är man vill att företaget ska vara känt för.

6. Företagsmodell och anpassningsförmåga

Man kan inte alltid vara bäst på allt. Därför handlar det om att ta reda på vilka uppdrag dina medarbetare löser bäst. Samtidigt ska du också löpande vara uppmärksam på, om marknaden ändrar sig och vilka dina konkurrenter är. Därför är det viktigt att du håller dig uppdaterad med den utveckling som präglar din bransch och är redo till att anpassa dig när det behövs. Det kan handla om allt från nya lagar och arbetsmetoder till digitalisering.

7. Ledarskap – ta ansvar!

Det är viktigt att du som ledare tar ansvar och att det är klart och tydligt för alla (både i och utanför företaget) vem som är den ansvarige. Som mästare i ett hantverksföretag är det viktigt att kunna skapa sig en överblick över företagets ekonomi och drift. Det är här Minubas ordersystem kan hjälpa dig på vägen genom att ge dig precis den överblick du behöver för att optimera de administrativa processerna i företaget.

8. Betala dina räkningar i tid

Som hantverkare kommer du också att befinna dig i situationer där du intar kundrollen och får räkningar från en leverantör. Kom ihåg att det är god stil och sunt förnuft att betala sina räkningar i tid. Om du inte kan betala i tid ska du alltid komma ihåg att kontakta din kreditor och meddela när nu kan betala din faktura. Håll vad du lovar och försök att undvika att företaget kommer i dåligt ljus.

9. Håll det du lovar – och mer därtill

Lova aldrig något som du inte kan hålla. Se därför alltid till att sätta realistiska mål både när det gäller pris, kvalitet och tid. Din leverans ska stämma överens med det du har lovat och kunna kopplas till den löpande dialog som du har haft med kunden under arbetets gång.

9. Leverera i tid och till det pris som har avtalats

Spill inte kundernas tid med dålig planering. Se till att komma i tid och skulle du få förhinder så se till att meddela dina kunder i god tid. Skulle det tillkomma extra kostnader under arbetets gång är det viktigt att ge besked med det samma – det är en del av att driva en professionell verksamhet.