Startsida / Vi sparar tid och får översikt över verksamheten
Elbyrån Nordin & Larsson är ett företag som utför elinstallationer för privatpersoner såväl som företag. De är verksamma i Varberg och firman ägs och drivs av Anders Nordin och Tony Larsson. Företaget sitter på stor kunskap och hjälper företag såväl som privatkunder med allt från att byta vägguttag till att göra energibesparingar genom att byta belysningsinstallationer.
Minuba har varit en del av verksamheten ända sedan starten 2018.
Andreas och Tony bestämde sig för att starta upp en egen firma sommaren 2018. De hade i sina tidigare arbetsroller arbetat i andra digitala orderhanteringssystem, men ville när de startade sin egen firma prova något nytt. ”Jag var nyfiken på Minuba eftersom det var något nytt och det kändes spännande att ge det en chans. Sedan kändes det tryggt att veta att Solar stod som delägare” säger Andreas.
En annan anledning till att det blev just Minuba vid starten var det förmånliga priset. ”När vi skulle välja orderhanteringssystem så var det till en början även en prisfråga” säger Andreas.
Något av det Andreas värdesätter mest med Minuba är att de får allting samlat. ”Allting finns paketerat i programmet” säger han. ”Vi försöker använda helheten”. Andreas fortsätter berätta att hur han allt mer uppmanar sina medarbetare att använda Minuba så mycket de bara kan. ”Jag har sagt mer och mer, använd Minuba, det är därifrån vi utgår”.
Elbyrån Nordin & Larsson använder Minuba som ett dagligt verktyg. ”Det är allt från dokumentation, egenkontroller och anteckningar” säger Andreas. Han vill särskilt understryka fördelarna med anteckningarna och att man kan föra in dem direkt på arbetsordern. ”För in anteckningar direkt på arbetsordern så att alla kan komma och titta på dem, så du inte sitter med dem på ett block i bilen”, har han sagt till sina anställda.
Andreas berättar att tack vare Minubas app får de bättre samarbete och kan ha koll på vem som gjort vad. ”Alla kan vara delaktiga i arbetet eller projektet och de kan sköta mycket ute på fältet tack vare appen” säger han när han pratar om sina medarbetare. Minubas app används flitigt hos Elbyrån Nordin & Larssons anställda och de upplever att det funkar bra. ”De använder appen mest” säger Andreas och menar att det underlättar eftersom medarbetarna då inte behöver springa in på kontoret hela tiden utan kan göra sina arbetsuppgifter direkt ute på fältet och på så sätt jobba effektivare.
Materialhanteringen i Minuba gör att Elbyrån Nordin & Larsson kan spara väldigt mycket tid menar Andreas eftersom materialen förs in direkt på arbetsordern. ”Det gör att vi inte behöver sitta och föra in materialen manuellt på fakturorna, det sparar ju otroligt mycket tid.” säger han och fortsätter: ”Jag vill nog inte ens tänka på hur det skulle vara om jag behövde sitta och knappa in alla e-nummer”.
På tal om tid så vill han även påpeka att tidrapporteringen i Minuba också är något de värdesätter. Andreas menar att det är smidig då de kan få ut alla tidslistor och att det ”bara är klart när det är dags att köra löner” som han säger.
En av anledningarna till att Andreas rekommenderar Minuba till andra företag är just tidsbesparingen som det ger och att man på så sätt får tid till att göra andra viktiga saker. Han nämner även återigen överblicken man får över sina jobb. Det han vill tillägga är hur smidigt det är att gå tillbaka och söka på tidigare utförda jobb. ”Vi har jobb som återkommer och då är det bara att gå tillbaka på den gamla arbetsordern” säger han och förklarar att man då kan se vad man använde för material på den ordern och kopiera det på den nya ordern. Detta arbetssätt sparar också tid ”istället för att sitta och bläddra i en stor pärm med fakturor” menar Andreas.
Detta avtal gäller från upprättandet av DEMO-kontot, och tills ett faktiskt kundförhållande träder i kraft, eller DEMO-kontot avvecklas.
Syftet med DEMO-kontot är att ge företag i Minubas målgrupp möjligheten att utan förpliktelser prova Minuba. Vid skapandet av DEMO-kontot, förklarar upprättaren att hen förstår att bli kontaktad av en av Minubas försäljningskonsulter.
Sekretess och konfidentialitet
Båda parter går med på att, även efter DEMO-periodens slut, inte på något sätt avslöja några former av känslig information rörande den andra parten, inklusive, men inte begränsat till, kund- och ärendeinformation, affärsrelationer och annan anknytning till den andra parten, inklusive personer, företag eller andra organisationer.
Egendom och upphovsrätt
Minuba AB har egendoms- och upphovsrätt till Minuba. Kunden får under inga omständigheter överlåta Minuba eller relaterat material till tredje part, om det inte finns ett specifikt skriftligt avtal om detta.
Kundansvar
Endast kunden är ansvarig för all typ av aktivitet som sker genom användning av kundens DEMO-konton, inklusive att komma ihåg att logga ut efter avslutad användning.
Kunden ska omedelbart informera Minuba AB om någon form av obehörig användning av kundens lösenord eller DEMO-konton, samt varje annan form av säkerhetsbrott som kunden känner till eller misstänker. På samma sätt ska kunden efter bästa förmåga omedelbart försöka stoppa all olaglig kopiering och distribution av innehåll, om kunden har kunskap om detta.
Behandling av personuppgifter
Minuba AB är gentemot kunden databehandlare för de personuppgifter som kunden lagrar och i övrigt behandlar i Minuba. För behandling av kundens personuppgifter har följande avtalats: Båda parter ska kontinuerligt genomföra lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som uppfyller kraven i förordning 2016/679 (”Förordningen”), för att säkra de registrerades rättigheter.
Minuba AB ska följa och uppfylla kraven i artikel 28 i förordningen, inklusive mot sedvanlig timdebitering, bistå kunden med den hjälp som anges i artikel 28 och tillhandahålla information och nödvändig dokumentation till kunden, så att kunden kan övervaka Minuba AB:s efterlevnad av kraven i artikel 28, inklusive genom att möjliggöra och bidra till revision och granskning.
Minuba AB ska ha rätt att på egen bekostnad och risk använda underleverantörer som också behandlar kundens personuppgifter. Minuba AB ska vid avsedda byte av en underleverantör eller användning av en ny underleverantör skriftligen meddela kunden, minst 30 dagar före det avsedda bytet/nya underleverantören. Kunden har rätt att invända mot det avsedda bytet/nya underleverantören.
Minuba AB ser till att alla underleverantörer uppfyller kraven i artikel 28 i förordningen och skyldigheterna i detta avsnitt.
Minuba AB får inte utan kundens skriftliga förhandsmedgivande överföra kundens personuppgifter till länder utanför EU/EES.
All behandling av kundens personuppgifter sker enligt kundens dokumenterade instruktion. Den dokumenterade instruktionen utgörs dels av parternas avtalsgrund, så de behandlingar som är nödvändiga för att Minuba AB kan uppfylla ingångna avtal med kunden, kan utföras, och dels av de särskilda instruktioner som kunden kan ge till Minuba AB.
Om kunden inte instruerar Minuba AB annorlunda, är Minuba AB berättigade och skyldiga att radera kundens personuppgifter senast 3 månader efter att affärsförhållandet mellan parterna slutgiltigt har upphört.
Kunden får inte använda Minuba för behandling av andra kategorier av registrerade eller andra typer av personlig information, än vad Minuba är avsett för.
Minuba AB har rätt att anonymisera kundens information och andra data och använda dem, antingen själv eller i samarbete med andra.
Minuba AB har rätt att använda kundens data, inklusive personuppgifter, i anonymiserad form, där det inte är möjligt att spåra data eller personuppgifter till kunden eller någon specifik fysisk person, inklusive i samarbete med tredje part
Ansvarsbegränsning
Ingen av parterna är ansvariga gentemot den andra parten för indirekta skador, följdskador eller särskilda skador, inklusive förlust av vinst, förlust av data eller krav från eventuella tredje parter. Denna ansvarsbegränsning gäller oavsett orsaken till problemet, inklusive, men inte begränsat till, vårdslöshet.
Minuba AB är inte ansvarig för eventuell obehörig åtkomst till, eller ändring av, kundens överföringar eller data, material, informationer eller data som skickats eller mottagits, oavsett om data har mottagits av Minuba AB, samt varje transaktion som registreras i Minuba.
Tvister och meningsskiljaktigheter
Om detta avtal ger upphov till meningsskiljaktigheter mellan parterna, ska dessa försöka lösas i godo. Om en godtagbar lösning inte kan uppnås, ska meningsskiljaktigheterna avgöras enligt dansk lag, med Maritima och Handelsrätten som överenskommen domsrätt.