Ge medarbetarna rätt åtkomst i Minuba

Här kan du läsa om hur du säkerställer att alla får tillgång till Minuba. Ju fler som har tillgång, ju större utbyte får du. Du kan se till at chefen, övermontör, revisor och andra medarbetare har rätt åtkomst i systemet.

Ju fler som har tillgång, ju större utbyte får du. 

Så här köper du fler användare

  • Klicka på ’Skapa ny’ i höger hörn och välj ’Skapa användare’
  • Nu kommer du fram till ’Licensöversikt’
  • Välj den användare du önskar att registrera (även om du redan har en aktiv licens)
  • Nu kommer du till sidan ’Nya medarbetare’ där du kan utfylla ytterligare information
  • Klicka på ’Spara ändringar’ för att komma vidare. Ett välkomstmail skickas automatiskt till den nya användaren.

Klicka för större bild

Vilken användare ska jag välja?

När man väljer en användare i Minuba så väljer man också vilken funktionalitet användaren ska ha tillgång till. Det finns fyra olika typer:

  • Användare (249;-/mån)
  • Begränsad användare (149;-/mån)
  • Resursanvändare (79;-/mån)
  • Resurs (19;-/mån)

Se video: så här gör du

Olika typer av användare i Minuba

Användare:

Denna typ är den ’huvudsakliga’ användaren och har tillgång till det mesta (eller allt) i systemet, beroende på hur uppsättningen ser ut. De flesta brukar begränsa användaren till följande funktioner:

  • Överblick
  • Min Plan
  • Min tid

Du kan även tilldela användaren full tillgång till systemet genom att i användarens inställningar endast tilldela Rollen ’Administrator’. Då överskrivs alla andra roller och denne får automatiskt tillgång till allt, inklusive fakturering, planering, köp av nya användare osv.

Typen ’Användare’ med rollen ’Administrator’ tilldelas oftast till:

  • Chefen eller ägaren i företaget
  • Den administrativa kontorsmedarbetaren
  • Ekonomiansvarige
  • Revisorn

 

Begränsad användare:

Denna typ av användare har tillgång till ’Min Plan och ’Min Tid’, härunder tidrapportering. Användaren kan även se Överblick, se priser, registrera tid och material samt skapa nya ordrar.

Typen ’Begränsad användare’ tilldelas ofta till:

  • Övermontör
  • Professionella medarbetare i företaget
  • Säljaren

 

Resursanvändare:

Resursanvändaren har tillgång till ’Min Plan och ’Min Tid’, härunder även tidrapportering. Användaren kan även se ett arbetskort samt tillföra anteckningar och bilddokumentation.

Du kan tilldela denna användare till:

  • Lärlingen / Eleven
  • De som ska registrera tid

 

Resurs:

En ’Resurs’ har inte själv tillgång till Minuba. Det kan vara att du har hyrt personal utifrån, eller annan typ av arbetskraft som du vill registrera tid på inne i Minuba.

Denna användare kan användas till:

  • Inhyrd personal
  • Inhyrd maskin eller verktyg

Tillval av funktioner (roller) till olika användare:

Administrator – överskriver alla roller

Fakturering – ger tillgång till fakturering

Planerare – ger tillgång till ’Planering’, andra användarnas timkort och rättigheten att registrera och administrera timmar åt andra

Medarbetare – ger tillgång till att logga in i systemet (tilldelas automatiskt)

Dölj Överblick – tar bort avsnittet ’Överblick’ i användarens system

Dölj priser – döljer alla priser på medarbetarens arbetskort

Offert/Order – ger rättigheten att skapa ny offert eller order ute hos kund

Tidrapportering – ger tillgång till att registrera egen tid (tilldelas automatiskt)