I denna artikel kan du läsa om integrationen till Fortnox, vad du behöver tänka på, hur integrationen fungerar och hur du gör kopplingen mellan de två systemen. Du kan hoppa direkt till ett särskilt avsnitt genom att trycka på länkarna nedan.
Det här kan du göra med integrationen till Fortnox
Koppla ihop Minuba och Fortnox
Återställ koppling till Fortnox
Se vilka fakturor som inte har blivit exporterade
Markera fakturor som exporterade
Ta reda på orsaken till att en faktura inte har blivit exporterad
Felmeddelande från Fortnox och lösningar
När du godkänner en faktura i Minuba kan du med hjälp av denna integration automatiskt exportera dem till Fortnox. De kommer in i Fortnox under Kundfakturor, där du kan bokföra dem alternativt skicka dem till kund.
Du kan också importera betalningar från bokföringsprogrammet som då automatiskt registrerar betalningen på fakturorna och byter status till Betalad.
Integrationen möjliggör även för att skicka över leverantörsfakturor till bokföringssystemet i samband med att du överför materialet till ett arbetskort i Minuba.
När fakturorna överförs till Fortnox får de samma fakturanummer som i Minuba. Det är därför mycket viktigt att dina nummerserier stämmer överens alternativt att du använder två olika nummerserier. Vi ska gå igenom de två olika alternativen nedan.
Detta alternativ skapar två olika nummerserier i Fortnox, ett för fakturor från Minuba och ett annat när man skapar dem direkt i Fortnox.
Innan du använder detta alternativ, rådgör alltid med din revisor.
Observera att du kan inte ändra tillbaka din nummerserie i Fortnox till ett lägre nummer efter att du skapat en faktura med den nya serien.
Innan du använder detta alternativ, rådgör alltid med din revisor.
Gå till Kugghjulet > Företagsinställningar > Serienummer
Kugghjulet >> Administration >> Integrationsmodul till ekonomisystem
Tryck på Skapa anslutning
Nu skickas du till Fortnox inloggningssida där du ska logga in och godkänna anslutningen.
Efter att du har godkänt behörigheten skickas du tillbaka till Minuba och denna vy:
Om du skulle behöva göra om kopplingen till Fortnox eller kanske byta konto som Minuba är kopplat till kan du göra det genom att trycka knappen ’ Återställ konto’
Nu kan du göra om kopplingen till Fortnox
Här väljer du från vilket datum du vill att Minuba ska kontrollera om det finns fakturor som inte har blivit exporterade. Lämna tomt för allt som inte är exporterat.
Det kan vara bra att välja tex dagen datum om du nyligen har börjat använda Minuba och du har en del ”test” fakturor liggandes som du inte vill ha över i Fortnox och om det är först fr.o.m idag som du vill börja överföra till Fortnox.
Konto för omvänd betalningsplikt är som standard 3231, rådgör ev. med din revisor innan du ändrar.
Kryssa i denna om du vill exportera inköpsfakturor, momskonto är som standard 2641. Rådgör ev. med din revisor innan du ändrar.
Du kan läsa mer om inköpsfakturor till Fortnox i avsnittet: Exportera inköpsfakturor
Ibland händer det att en faktura av olika anledningar inte har gått över till bokföringsprogrammet. Du kan läsa mer om olika felmeddelanden längre ner i artikeln I detta avsnitt ska vi gå igenom hur man kan göra för att se vilka fakturor det gäller och hur man kan se varför de inte har blivit exporterade.
När du har 1 eller flera fakturor som inte har blivit exporterade får du denna pop-up ruta när du går till fliken Fakturering, här kan du trycka Avbryt.
För att ta reda på vilka fakturor det rör sig om kan du ta ner ett Excel dokument som listar de olika fakturorna.
Tryck på knappen Import/export uppe den röda menyn.
Nu poppar denna ruta upp, den kan du låta vara så länge och istället öppna excel dokumentet som laddades ner till din dator.
I dokumentet listas de fakturor som inte har blivit exporterade, kolumn F visar fakturanummer.
Du kan nu kontrollera fakturorna och rätta eventuella fel . Läs mer 👉 Ta reda på orsaken till att en faktura inte blivit exporterad
Om du vill markera dessa som exporterade, läs vidare nedan 👇
Om du vill kan du markera fakturor som ”exporterad” så försvinner pop-up rutan ”exportera resterande fakturor”
Gå tillbaka till Minuba och kryssa i ’Markera fakturor som exporterade’ i pop-up rutan.
(upprepa proceduren med Excel filen i avsnittet ovan om du inte längre ser denna ruta)
Om du har fakturor som inte har gått över, följ stegen i avsnittet ovan för att ta ut en fil som du kan öppna i Excel.
I kolumn F ser du vilka fakturanummer det handlar om.
Här har vi bara en faktura nr 11143. Nu kan du gå tillbaka till Minuba och kontrollera de fakturor som inte har blivit exporterade.
För att se varför den inte har gått över, öppna fakturan och gå till Arbetskort. Scrolla ner eller använd genvägen till Händelseförlopp.
Här kan du läsa det felmeddelande som kom upp när du godkände fakturan.
Vi listar vanligt förekommande felmeddelanden längre ner på denna sidan, där kan du läsa om hur man tex löser denna ”ogiltigt VAT-nummer”
Via integrationen kan du även importera betalningar. Minuba hämtar betalningar som är registrerade i Fortnox och lägger till dem på motsvarande fakturor i Minuba. Vid full betalning ändras statusen till Betalad. Vid delbetalningar ligger fakturan kvar som Godkänd med ett utestående belopp.
Tryck på knappen Import/export i den röda menyn, välj ’Importera betalningar från ekonomisystem’
Nu söker programmet efter registrerade betalningar, om det finns några sådana får du upp följande meddelande:
I detta exempel är det 2 st fakturor med ROT där kunden har betalat in sin del. Faktura nr 11137 har nu ett utestående belopp på 2437 kr som i det här fallet är ROT-avdrag. Fakturan ligger kvar under Godkända i Minuba.
När du har registrerat en utbetalning från Skatteverket, kommer även det med i importen. Det ser då ut på följande sätt i Minuba:
Här har den även ändrat statusen till Betalad, då fakturan nu är fullbetald.
Smart och praktiskt!
Vanligt förekommande felmeddelanden. Observera att listan inte är komplett, vi fyller på allt eftersom.
Du är alltid välkommen att kontakta vår support via mail: support@minuba.se eller telefon: 031- 361 35 77, vardagar 9-16.
Felmeddelande |
Orsak |
Åtgärd |
”Ogiltigt VAT-nummer. (Code: 2004194)” | Säljarens eller köparens momsregistreringsnummer stämmer inte. | Kontrollera att ditt eget momsregistreringsnummer är ifyllt och korrekt skrivet under Företagsinställningar.
Kontrollera att köparen (kundens) moms regnr är korrekt ifyllt. Gå till Kugghjulet > Kunder. Sök fram kunden. Fyll i moms regnr 14 tecken. Måste innehålla 14 tecken skrivna på följande sätt: SEXXXXXXXXXX01 (ersätt XXX med företagets org.nr) Exportera fakturan igen. |
Inställningarna för Fortnox är ogiltiga. Vänligen ändra inställningarna. | Kopplingen mellan Minuba och Fortnox är inte korrekt inställd, eller inte aktiverad. | Gå till Kugghjulet > Administration > Integrationsmodul för ekonomisystem
Följ guiden här för att aktivera integrationen. Efter att du har gjort kopplingen, exportera fakturan igen. |
OCR-nummer används redan
Fakturanummer används redan |
Fakturanumret är upptaget i Fortnox | Följ denna steg-för-steg guide som förklarar vad du kan göra. |
Invalid refresh token | Det har gått 31 dagar sedan du senast exporterade en faktura och Fortox kopplingen har blivit inaktiverad. | Följ stegen i guiden Koppla ihop Fortnox med Minuba för att aktivera kopplingen igen |
Med denna funktion kan du få dina inköpsfakturor till Minuba, överföra materialet på arbetskortet och samtidigt skicka den vidare till Fortnox för att bokföras.
För att aktivera denna funktion, gå till
Kugghjulet > Administration > Integrationsmodul till ekonomisystem
Kryssa i rutan Exportera inköpsfaktura (EDI) till Fortnox