Fakturering i Minuba (fakturainställningar) - Minuba

Fakturering i Minuba (fakturainställningar)

  1. Fakturera via arbetskortet
  2. Från Arbetskort till Faktura
  3. Fakturera en annan Minuba-användare
  4. Fakturera i en annan valuta
  5. Fakturera på ett annat språk
  6. Godkänn faktura och skicka till kund
  7. Kreditera en faktura
  8. Betalningsvillkor

 

När arbetet är färdiggjort och avslutat ska du fakturera din kund.

Det kan du göra på två olika sätt.

  1. Du kan antigen öppna ett arbetskort och klicka på fakturering på processpilen, eller gå till ’Fakturering’ via topp-menyn. Där tittar du under ’Färdiga och klara till fakturering’.
  2. Väl inne på fakturan kan du göra eventuella ändringar.
  3. När du är nöjd med din faktura, klickar du på ’Godkänn faktura’ under ’Handlingar’ på höger sida.

Fakturera via arbetskortet

Från arbetskortet har du alltid tillgång till fakturan och vice versa. Klicka på ’Faktura’ i processlinjen och välj ’Visa fakturautkast 1’ om det är första gången du ska fakturera. Minuba har nämligen redan skapat ett utkast åt dig under tiden som du har jobbat.

Kom ihåg att arbetskortet och fakturan är två olika dokument i Minuba som ska avspegla varandra. Arbetskortet är där du noterar dina utgifter och fakturan skapas automatiskt utifrån det.

Visa faktura i Minuba

Från Arbetskort till Faktura (Utkast)

Väl inne på ditt faktura-utkast kan du kontrollera att allt ser ut som det ska och eventuellt göra ändringar. Klicka på de tre små liggande linjerna (vid faktura linjerna) och se vilka ytterligare valmöjligheter du får upp. Här kan du bland annat slå ihop linjer och mycket mer. Glöm inte att du kan förhandsgranska din faktura på den lilla symbolen för ’printer’ under ’Handlingar’ innan du godkänner din faktura.

inställningar

 

Fakturera en annan Minuba-användare (elektronisk faktura som hamnar under ’Inköp’)

Du kan fakturera en annan Minuba-användare elektroniskt. Detta gör arbetet lättare för dig som samarbetar med en annan hantverkare eller entreprenör som också använder Minuba.

Aktivera funktionen:

Mottagaren av fakturan måste lägga till Minuba AB som grossist under Administration > Grossistavtal

När du ska godkänna en faktura och skicka den till en annan Minuba-användare

OBS! Se till att du har registrerat ett organisationsnummer på kunden först!

När du som avsändare av fakturan ska skicka den till en annan Minuba-användare kan välja detta när du ska godkänna en faktura.

Fakturan kommer att hamna under ’Inköp’ i mottagarens Minuba tillsammans med andra elektroniska grossistfakturor (EDI).



Fakturera i en annan valuta

Nu kan välja att fakturera i en annan valuta genom att välja ’Fakturainställningar’

Här hittar bland annat inställningarna för valuta.

Du ska välja valuta samt fylla i kursen du vill använda + belopp i utländsk valuta.

Så gör du om du vill fakturera i en annan valuta i Minuba.


 

Fakturera på ett annat språk

Minuba fakturerar kunden på det språk som är registrerat på kundens kundkort. Det betyder att du ska redigera språket på kunden, innan du skickar din faktura. Minuba kommer alltid att skicka fakturan på det språk som är registrerat på kunden.

Så här gör du när du ska ändra språk:

  1. ”Kugghjulet”
  2. Välj ”Kunder”
  3. Hitta din kund och öppna kundkortet
  4. Ändra kundens språk under ”Språk och format”
  5. Extra: Om du vill kan du även ändra Valuta på kunden så att alla fakturor alltid skickas i vald valuta.

Så gör du om du ska ändra språk på dokumentationen som du skickar till en kund.


 

 

Godkänn faktura och skicka till kund

Du kan fakturera när som helst i arbetsprocessen. Inne på ditt fakturautkast kan du säkra dig att all information är som den ska, samt att alla kontaktuppgifter stämmer innan du skickar iväg din faktura.

Se faktura i Minuba

Förhandsgranska och Godkänn

Godkänn faktura i Minuba

Kreditera fakturan

Om du vill veta hur du krediterar en godkänd faktura i Minuba kan du läsa mer om det här.

 

Betalningsvillkor

Du kan se betalningsvillkoren som visas på den färdiga faktura-pdf:n Om du vill ändra kundens standardbetalningsvillkor kan du göra det antingen genom att ändra det för alla kunder under Företagsinställningar, eller genom att ändra det specifikt för kunden under Kunder.

Betalningsvillkor på en individuell faktura

Du har också möjlighet att ändra vilken betalningsvillkorstext du vill tillämpa på din faktura-pdf, du gör det på ditt fakturautkast längst ner på sidan. Minuba väljer i princip den betalningsperiod som är inställd som standard under mallar.

Här kan du välja en annan mall än den som är standard för ditt företag, och den kommer att göra en förhandsgranskning av texten som du redan har gjort i din mall.

För att kunna välja mellan olika mallar på ett fakturautkast måste du alltså först skapa dessa under Administration >> Mallar.

Tips!

Det är först efter att du har godkänt din faktura samt valt förfallodatum och e-mail som fakturan skickas till kunden. Skulle du vilja börja om från början kan du alltid avvisa utkastet under ’Faktura’ i processlinjen.

Vill du hellre se en video som visar dig hur fakturering fungerar i Minuba? Se här hur du skapar en faktura och fakturerar din kund.