Lägg till medarbetare på din order

Lägg till medarbetare på din order i Minuba genom att följa dessa enkla steg. Klicka på någon av länkarna nedan för att komma direkt till avsnittet i artikeln.


 

Lägg till en medarbetare

För att en anställd ska få tillgång till ett arbetskort måste denne först vara kopplad till en order. För att göra detta, hitta den anställde i listan till vänster (Tillgängliga medarbetare) och dra dem till listan till höger (Kopplade medarbetare).

När medarbetaren är kopplad kommer de att kunna se ordern i sin Översikt, Min Plan och Min Tid, och de kommer att kunna registrera på ordern.

Du kan tilldela så många medarbetare som du behöver.

Lägg till medarbetare på din order: Bilden visar Tillgängliga medarbetare och Kopplade medarbetare

Ta bort en medarbetare

Om du vill ta bort länkade medarbetare drar du dem från rutan ’Kopplade medarbetare’ till rutan ’Tillgängliga medarbetare’. Alternativt kan du markera ett eller flera namn i listan över länkade medarbetare och klicka på ’<<’.

När jag tar bort en person, kommer då tidrapporterna att tas bort från ordern?

Nej, det har ingen inverkan på den registrerade tiden om en anställd som har utfört arbete på en order inte längre är associerad med den givna ordern. Den enda påverkan är att medarbetaren inte längre har tillgång till arbetskortet och därför inte kan registrera nya timmar på ordern.

Vad är reservorder

Om det inte finns någon anställd som är tilldelad ordern kommer ordern att markeras som ett reservorder. Reservorder kan ses som en ’gratis’ order – som väntar på att en anställd ska ta den.

Du kan strukturera ditt arbete så att dina medarbetare kan välja att slutföra dessa uppgifter på eget initiativ. På så sätt kan medarbetarna bättre planera sin egen arbetstid när de är ute på fältet.

När de är klara med en uppgift kan medarbetarna välja en ny från reservorder med öppna arbetskort.

Alternativt kan det fungera som en påminnelse till administrationen om att de fortfarande behöver bestämma vem som ska utföra uppgiften.


Välj en avdelning

Om du väljer en avdelning kommer du bara att se de anställda som ingår i den valda avdelningen i listan under Tillgängliga anställda.

Om du väljer en avdelning på din order kommer du senare att kunna hämta statistik per avdelning i din ’Företagsöversikt’.

Dessutom kommer ordern att använda de inställningar som du har angett för avdelningen. Detta kan t.ex. vara dokumentlayout, vinst och bankinformation.

OBS: Endast användare med rollerna ’Offert’, ’Order’ och/eller ’Förbereda faktura’ kan redigera avdelningen.


Ange en ansvarig anställd

En ansvarig anställd är den person som är ansvarig för ett arbetskort, och en tilldelad anställd är den person som förväntas utföra arbetet. Den ansvariga medarbetaren behöver inte vara tilldelad som anställd, men det är också möjligt att ställa in en anställd som både tilldelad och ansvarig.

OBS! För att kunna använda Ansvarig medarbetare måste detta först aktiveras under Företagsinställningar -> Offert/Order -> Använd ansvarig medarbetare.

Ansvarig medarbetare väljs i listan över ’Tillgängliga medarbetare’.

Sen när du nu skapar en order har du möjligheten att välja vem som ska vara ansvarig för ordern, exempel visas nedanför:

 

Det var allt om ”Lägg till medarbetare på din order”. Har du några obesvarade frågor? Vänligen kontakta oss via telefon eller mail så hjälper vi dig!