Medarbetartyper

Denna artikel förklarar vad medarbetartyper är och hur du kan använda det för att underlätta för dig och dina medarbetare i Minuba.

Vad är medarbetartyper?

Medarbetartyper används för att dela in dina anställda i grupper för att säkerställa att de inte registrerar sina timmar med felaktiga satser. Till exempel kan du skapa en medarbetartyp för ’Svetsare’ och en typ för ’Lärlingar’.
Här kan du ge ’Svetsare’ tillåtelse att registrera tid för andra arbetsuppgifter än vad dina lärlingar ska kunna göra.
Om inga medarbetartyper skapas kommer alla anställda att kunna registrera timmar för alla arbetsuppgifter. Det kan också skapa förvirring för varje enskild medarbetare när de ska registrera sina timmar. Det blir lättare för dem om de bara har tillgång till de arbetsuppgifter som är relevanta för dem.

Skapa medarbetartyper

För att komma igång med medarbetartyper måste du navigera till ’Inställningar’ > ’Administration’ > ’Medarbetartyper’.

Det första du ska göra är att ge din nya medarbetartyp ett namn, nummer och en beskrivning:

Därefter väljer du vilka medarbetare som ska vara med i gruppen (en medarbetare kan bara vara en del av en medarbetartyp):

Under ’Arbetstidstyper’ väljer du vilka arbetstidstyper denna medarbetartyp ska ha tillgång att registrera tid för:

Under ’Tilläggstyper’ väljer du vilka tillägg denna medarbetartyp ska ha tillgång till:

Under frånvarotyper väljer du vilka typer av frånvaro de kan registrera:

Under ’Utlägg och traktamente’ väljer du vilka utlägg och traktamende denna medarbetartyp ska ha tillgång till:

Här har en lärling valt att aldrig göra några utlägg, men ska fortfarande kunna registrera traktamente och kilometerkostnader.

 

Relaterade artiklar: 

Registrera och rapportera tid i Minuba

Tidrapportering via appen

Användare och licenser