Så får du kunder via sociala medier

Guide: Så hittar du kunder via Facebook
Att man kan hitta kunder via Facebook och andra sociala medier är ingen nyhet. För dig som vill börja använda Facebook, Instagram med flera för att till exempel få fler ordrar är det viktigt att finnas på de kanaler som är relevanta för just ditt företag.
Oavsett om du driver ett nystartat hantverkarföretag eller har varit igång länge kan det vara en bra idé att låta dina kunder hitta dig på sociala medier. Många kunder kommer att googla ditt företagsnamn eller söka efter dig på Facebook för att få mer information om dig och ditt företag. Om du funderar på att skapa en Facebook-sida eller vill ha tips och insikt i alla fördelar med att ha en sida på sociala medier, kan den här artikeln hjälpa dig.
Här är fyra bra tips att tänka på innan du skapar en Facebook-sida eller ett annat socialt mediekonto för ditt företag.
1. Ta reda på var dina kunder finns
En undersökning utförd av Internetstiftelsen visar att åtta av tio svenskar använder sociala medier dagligen. Det råder ingen tvekan om att Facebook är ett bra val om du vill nå din målgrupp på sociala medier.
Tre bra tips för hantverkarens profil på Facebook
- Syfte och ansvar: Vad vill du använda din Facebook-sida till?
- Målgrupp och innehåll: Vem riktar du dig till? Och vad vill du säga?
- Annonsering: Om du vill nå nya kunder kan du använda onlineannonsering med Meta Ads för att nå potentiella kunder.
2. Syftet med Facebook
Det är viktigt att du redan från början är tydlig med vad du vill uppnå med din Facebook-sida. Kom ihåg att en sida utan syfte eller innehåll kan ge ett negativt intryck hos dina kunder. Vill du använda den för att få fler kunder? Eller för att dela kunskap inom ditt hantverksyrke?
Oavsett vad du bestämmer dig för, kom ihåg att det är ditt ansvar att underhålla sidan. Du behöver regelbundet se om det har kommit meddelanden från kunder. Om du ignorerar din Facebook-sida kan det påverka ditt företag negativt, till exempel om du inte svarar på kommentarer eller meddelanden från dina kunder.
3. Målgrupp och innehåll
Är du osäker på vilka budskap du ska använda i dina annonser? Använd då Minubas Företagsöverblick för att ta reda på vilken typ av uppdrag du tjänar mest på. Det ger dig en överblick över vilka arbetsuppgifter ditt företag är bäst på och som du kan lyfta fram i dina Facebook-inlägg.
Undersök gärna om du har en särskild typ av kunder som återkommer. Har ditt företag en specifik målgrupp? Är dina kunder intresserade av nybyggnation, behöver många av dem ett nytt badrum, eller något helt annat? Om du vet vad dina kunder oftast efterfrågar när de kontaktar dig, kan du skapa innehåll på din Facebook-sida som matchar deras behov.
Vill du lägga upp bilder på ditt arbete, dela roligt innehåll, ge bra hantverkstips eller något helt annat? Fundera på vad just dina kunder vill veta mer om.
Läs Facebooks egen guide om hur du skapar en Facebook-sida för ditt företag här.
4. Annonsering
När du är nöjd med både din webbplats och din Facebook-sida kan du börja locka kunder genom annonsering. För att nå så många potentiella kunder som möjligt behöver du investera i en annons.
Du kan använda både text och bilder i dina annonser. Det finns dessutom många bra och gratis bilder att använda, till exempel på Pixabay.
De flesta företag använder Facebook-annonser för att driva trafik till sin webbplats. Målet är att leda potentiella kunder till en sida där de kan se tidigare utförda arbeten, läsa om vilka tjänster du erbjuder och få information om hur de kan kontakta dig.
Om du är redo att skapa en Facebook-annons kan du hitta en guide här.
Hur driver jag ett professionellt företag?
Orderhantering i Minuba kan bidra till tillväxt och ökad effektivitet i ditt företag. Det kan hjälpa till att minimera fel, optimera arbetsprocesser och förbättra kundnöjdheten. Läs mer i artikeln fyra goda anledningar att välja digital orderhantering för att se vad som passar just dig och ditt företag bäst