Hur gör jag en slutfakturering av en order i Minuba?
Här kan du läsa mer om hur du enkelt fakturerar via webben.
Du öppnar arbetskortet för den aktuella order som du vill slutfakturera. På processlinjen högst upp i arbetskortet klickar du på ”Faktura” och väljer ”Skapa faktura” i menyn.
Om du redan har ett fakturautkast, kan du enkelt använda det istället.
Du väljer nu ”Slutfaktura”, vilket säkerställer att alla registrerade timmar och material på ordern, som ännu inte har fakturerats, automatiskt förs över till fakturan.
Längst ner i vyn kan du välja hur fakturaraderna ska slås ihop, så att fakturan visas på det sätt som passar dig och kunden bäst.
Du kan även välja att utelämna rader med 0-värden, så att endast relevant information tas med på slutfakturan.
Standardinställningar för sammanslagning av rader på ett fakturautkast
Under Företagsinställningar kan du välja hur din standardmetod för sammanslagning av fakturarader ska se ut.
Du får möjlighet att åsidosätta din standardinställning för sammanslagning när du går in på fakturautkastet och väljer vad du vill fakturera:
Fakturan öppnas, du går igenom den och gör eventuella ändringar vid behov. Observera: Om du ändrar något i de registrerade materialraderna på fakturan, så uppdateras dessa ändringar inte tillbaka på arbetskortet.
Om du under arbetets gång behöver börja om från början med din faktura, kan du enkelt göra det här:
När du är klar med att anpassa fakturan klickar du på ”Godkänn faktura” under ”Handlingar” i det högra panelen.
I det fönster som öppnas väljer du om du vill godkänna fakturan och skicka den via e-post till kunden (detta är standardvalet), eller om du vill godkänna utan att skicka.
När du är nöjd med uppgifterna i fönstret klickar du på ”OK”, och fakturan skickas om du har valt det alternativet.