Hur du säljer in dina kompetenser

Fokusera på verksamheten och få fler ordrar i projektlistan

Att stärka ditt företag handlar om att fokusera på det du är bra på och förstärka dina kompetenser. Tänk på ditt företag som en ”produkt” – mer attraktivt för kunderna när du verkligen använder dina styrkor. Det kan innebära att du säger ”nej” till uppdrag som inte matchar dina färdigheter eller planering. Att vara sann mot dig själv gör det lättare att sälja.

Vår artikel ”Upptäck dina kärnkompetenser” visar hur du gör ditt företag till en affärsverksamhet med hjälp av att känna till dina kompetenser. Men kom ihåg att försäljning inte bara handlar om pengar, det handlar också om att visa värdet i ditt arbete. När du värdesätter det du erbjuder kommer försäljningen naturligt.

Upptäck dina anställdas styrkor

Att känna till dina anställdas styrkor är viktigt för att planera arbetet på bästa sätt. Varje person är bra på något särskilt – vet du vad det är? Och vet dina kunder det?

Du kan tala om det på din webbplats. Då kan kunderna se vilka du och dina kollegor är och vilka kompetenser ni har. Du bör också göra det enkelt för kunderna att ta kontakt med er.

Kom ihåg att berätta om de särskilda kunskaper du och dina kollegor har. Fundera på var och hur du berättar om det. Kunder som vet mer om dig är ofta nöjdare med ditt arbete.

Läs mer om hur du kan dra nytta av era kärnkompetenser här.

Välj rätt kunder

Att sälja till nya kunder är viktigt, men kom också ihåg de kunder du redan har. Här är några idéer om hur du kan sälja mer till dina nuvarande kunder:

  1. Kontakta kunder du redan arbetar med: Fråga dem om det finns andra uppgifter du kan hjälpa till med. Ofta har de fler saker som behöver göras, de har bara inte talat om det ännu.
  2. Förslag på nya projekt: Kanske har du sett något i deras hem som du tror att de skulle bli glada över att få fixat? Kom med förslag och se om de är intresserade.
  3. Ge dem valmöjligheter: Istället för att försöka sälja något kan du informera dem om olika lösningar. Låt dem välja vad de föredrar. Det visar att du respekterar deras åsikt och att du gärna hjälper dem att hitta den bästa lösningen.

Kom ihåg att bra service också är en form av försäljning. Genom att göra ett bra jobb och bemöta dina kunder väl kan du ofta få fler uppdrag.

Välj rätt uppdrag

Att hålla en dialog med kunderna är avgörande, men kom alltid ihåg att vara sanna mot er själva och era styrkor. Försök inte att ”passa in” eller ta på er uppdrag som ligger utanför ert kompetensområde. Ert expertisområde, det ni är bäst på, är precis det ni ska sälja.

Se på det såhär: Om ni skulle utmanas till en duell skulle ni inte dyka upp med en tesked, eller hur? På samma sätt bör ni konkurrera med och fokusera på att sälja det ni är skickliga på.

Det är viktigt att prioritera uppdrag så att ni får ut mesta möjliga av er tid och era resurser. Med tydliga prioriteringar kan ni lättare fokusera på det som ger mest värde för er verksamhet.

När du utvärderar uppdrag, fundera över vilka som bäst matchar era styrkor och expertis. På så sätt kan ni leverera det bästa arbetet samtidigt som ni optimerar inkomsten.

 

Dela innehållet