Vad är orderhantering?

Mand der sidder med en tablet

Orderhantering är en avgörande process för hantverksföretag som vill optimera sin dagliga verksamhet. Enkelt uttryckt handlar det om att effektivt hantera och organisera ordrar, från det att de tas emot tills de omvandlas till fakturor. I den här artikeln får du en grundläggande förståelse för vad orderhantering innebär och varför det är viktigt för hantverkare.

Få kontroll över din orderhantering

Definition

Orderhantering innefattar allt från att ta emot en beställning till planering, utförande, uppföljning och fakturering. Det är en komplex process som kan ha stor påverkan på ett företags effektivitet och kundnöjdhet. Det finns olika sätt att hantera orderhantering på, från äldre metoder som papper och penna, Excel-ark till moderna appar och verktyg.

Varför är det viktigt?

Effektiv orderhantering ger företag en bättre överblick, vilket leder till ökad effektivitet och kundnöjdhet. Med Minubas orderhanteringssystem får du kontroll över alla arbetsprocesser – från offert till fakturering!

Komponenter i orderhantering

Olika behov i olika företag:
Hantverkare inom olika branscher har olika behov. Elektriker, VVS och byggföretag kan alla ha specifika krav på sina orderhanteringssystem. Därför är det viktigt att välja en lösning som passar din verksamhets unika behov. Här kan du läsa om hur våra kunder upplever användningen av Minuba.

Processen från order till faktura

Orderhantering innebär flera steg, inklusive att ta emot ordern, planera, utföra arbetet, följa upp och fakturera. Att då implementera ett digitalt system för detta kan underlätta enormt och förenkla processen för både stora och små företag. Minubas system är känt för att göra denna process mycket effektiv för våra kunder.

Verktyg och system

Minubas orderhanteringsverktyg är skräddarsytt för hantverkare och inkluderar alla nödvändiga funktioner för att underlätta din arbetsdag. Vårt verktyg hjälper dig således med planering, tidsrapportering och uppföljning, vilket gör det till en ovärderlig resurs för hantverkare.

Vanliga frågor om orderhantering

Vad är en order?

En order i ett hantverksföretag är en uppgift som ska utföras, men det kan variera mycket mellan olika företag. Exempelvis så sker det typiskt sett genom att en kund ringer in med en specifik uppgift som ska utföras. Här kan då ett offert skickas om kunden önskar det – eller så skapas en order direkt utifrån uppdraget. Där kan Minubas orderhanteringssystem komma väl tillhands eftersom det är flexibelt nog att möta behoven hos alla typer av hantverksföretag.

Hur implementerar man ett orderhanteringssystem?

Implementering av ett orderhanteringsystem kräver en strukturerad metod. Det är viktigt att definiera processerna, träna personalen och välja rätt verktyg som passar företagets storlek och uppdragstyper.

Hur kan orderhantering förbättra ditt företag?

Att använda sig av ett digitalt system kan bidra till tillväxt och ökad effektivitet i ditt företag. Det kan hjälpa till att minimera fel, optimera arbetsprocesser och förbättra kundnöjdheten. Läs vår artikel med tre bra anledningar att välja digital orderhantering för mer information.

Dela innehållet