Arbetstids, tilläggs och frånvarotyper
Skapa en ny arbetstidstyp
Du kan skapa en ny arbetstidstyp i webbversionen. Klicka på Kugghjulet i det övre högra hörnet och välj 'Administration' i menyn. I listan väljer du 'Arbetstidstyp-, tilläggs- och frånvarotyper' genom att klicka på den rubriken eller på 'Visa' ute till höger på raden. 'Visa' blir synlig när du håller musen över linjen.
Du får nu en lista synlig över dina arbetstidstyp-, tilläggs- och frånvarotyper. Du kan skapa en ny arbetstidstyp genom att klicka på 'Skapa ny' i det övre högra hörnet och välja 'Infoga ny' i menyn.
Ange ett namn för arbetstidstypen samt ett nummer. Ange vilken tidsperiod arbetstidstypen ska vara tillgänglig. Startdatum ska vara det datum som den tidigast kan användas av medarbetarna. Om det ska vara möjligt för medarbetarna att registrera tid med denna arbetstidstyp tillbaka till januari 2015 ska startdatumet helt enkelt vara 2015-01-01. Om det inte finns ett slutdatum för arbetstidstypen så anger du bara ett datum långt fram i tiden, exempelvis 9999-12-31.
Stäng det här avsnittet
Kan man skapa olika typer av arbetsuppgifter?
Ja,det är möjligt att skapa olika typer av tidrapporteringsuppgifter. På så vis kan registrerad tid vara både fallrelaterad och kategoriserad efter uppgiftstyp.
Du skapar en tidrapportsuppgift genom att klicka på kugghjulet i det övre högra hörnet och väljer "Administration" i menyn. I listan väljs arbetstidstyp-, tilläggs- och frånvarotyper. Du skapar en ny tidstyp genom att klicka på "Skapa ny" i det övre högra hörnet och välj "Infoga ny" i menyn. Du väljer den tidstypen som du ska göra en ny för. Du ger tidstypen ett namn och ett nummer.
Ange vilken tidsperiod arbetstidstypen ska vara tillgänglig. Startdatum ska vara det datum som den tidigast kan användas av medarbetarna. Om det ska vara möjligt för medarbetarna att registrera tid med denna arbetstidstyp tillbaka till januari 2015 ska startdatumet helt enkelt vara 2015-01-01. Om det inte finns ett slutdatum för arbetstidstypen så anger du bara ett datum långt fram i tiden, exempelvis 9999-12-31.
Stäng det här avsnittet
Automatiskt tillägg
I följande artikel går vi igenom hur vi kan sätta automatiska tillägg på tidsrapporteringar. Om du som administratör vill styra vilket tillägg som används på specifika uppgifter, eller om du vill ha en mer detaljerad medarbetaromkostnad på era arbetskort så kan man med fördel använda funktionen för automatiska tillägg.
För att komma igång med detta så ska du först skapa några systemtillägg. Ett systemtillägg är ett tillägg som administreras av systemet och därmed inte montörerna.
Du klickar på Kugghjulet - Administration - Arbetstidstyp- tilläggs- och frånvarotyper. Därefter klickar du överst till höger på "Skapa ny" och välj "Infoga nytt tillägg". Kom ihåg att sätta bocken i systemtillägg om tillägget ska användas som ett automatiskt tillägg.
Montören kan varken välja eller se dessa tillägg när han registrerar tid. Däremot kan de sättas så att de automatiskt blir kopplade till en tidsrapportering.
När du har skapat det önskade tillägget ska du välja de arbetstidstyper som de ska ska skapas tillägg på:
När en montör därefter registrerar tid t.ex med angiven resa så kommer då ditt, exempelvis "Exempel systemtillägg" också att bli registrerat som visat på bilden ovanför.
Stäng det här avsnittet
Hur skapar jag en ny tilläggstidstyp?
Du kan skapa nya tilläggstyper i webbversionen. Klicka på Kugghjulet i det övre högra hörnet och välj Administration i menyn. I listan väljs Arbetstidstyp-, tilläggs-, och frånvarotyper genom att klicka på namnet eller genom att klicka på "Visa" till höger på raden. "Visa" blir synlig när du håller musen över raden.
Du får visat en lista över dina tilläggstyper. Du skapar en ny tilläggstyp genom att klicka på "Skapa ny" i det övre högra hörnet och välj "Infoga ny tilläggstyp" i menyn.
Ange ett namn för tilläggstyp samt en typkod. Ange eventuellt i vilken tidsperiod tidstypen ska vara tillgänglig. Startdatum ska vara det datum som den tidigast kan användas av medarbetarna. Om det ska vara möjligt för medarbetarna att registrera tid med denna arbetstidstyp tillbaka till januari 2015 ska startdatumet helt enkelt vara 2015-01-01. Om det inte finns ett slutdatum för arbetstidstypen så anger du bara ett datum långt fram i tiden, exempelvis 9999-12-31.
Utöver detta ska det väljas om tillägget anges per timme eller per registrering. Till sist ska det väljas en sats för tillägget genom att välja bland era egna material.
Stäng det här avsnittet
Hur skapar jag flera olika timpriser?
Timpriserna skapar du som egna material. För att skapa ett timpris gör du följande:
Klicka i det högra övre hörnet på Kugghjulet - Administration - Material.
Här ser du er lista på era egna material och timmar. Vill du ändra ett befintligt material så håller du musen över raden och klickar på "Ändra".
För att skapa ett nytt klickar du på "Skapa ny" och sedan "Infoga nytt material". Fyll i nummer, namn, kostnad och säljpris. Kom ihåg att sätta bocken i rutan "Material för tidsrapportering" om materialet du skapar ska användas för tidsrapportering.
För att tilldela ett timpris till en specifik medarbetare gör du följande:
Klicka på kugghjulet uppe till höger -> "Administration" -> "Användare".
Välj den användare du vill ge ett särskilt timpris och klicka på "Visa". Under anställningsperiod väljer du önskad timtaxa.
Stäng det här avsnittet
Vad är en timregistreringsuppgift?
En timregistreringsuppgift är en typ av uppgift där det är möjligt för medarbetaren att kategorisera registrerad tid. Exempel på detta kan bland annat vara arbete, möte, transport, support eller annat. På detta sätt kan man se vad den registrerade tiden är använd till utöver vilken order tiden eventuellt är relaterad till.
Stäng det här avsnittet
Hur skapar jag en tidsregistrering för flextid?
Du skapar en frånvarotyp som dina medarbetare registrerar sin flextid på i "Min tid".
- Klicka på kugghjulet och välj 'Administration'
- Därefter väljer du 'Typer av arbetstid, utlägg, tillägg, frånvaro mm'.
- Klicka på 'Skapa ny' och välj 'Lägg till frånvarotyp'.
- Därefter kan du skapa en frånvarotyp som du till exempel namnger som 'Kompledig'.
- Därefter ska du markera rutan som heter kompledig, på så sätt räknas den inte som registrerad tid i "Min tid" och den dras endast från din intjänade saldo.
Fältet för frånvarokod är ert interna nummer för frånvarotypen.
När dina medarbetare därefter registrerar med denna frånvarotyp räknas det inte med i deras totala registrerade tid.
Stäng det här avsnittet
Varför måste jag ange start- och slutdatum när jag skapar en ny tidregistreringsuppgift?
För att kunna hantera tidsbegränsade tidregistreringsuppgifter är det nödvändigt att ange start- och slutdatum på alla uppgifter. Startdatumet anges som det tidigaste datum då medarbetare kan använda den aktuella uppgiftstypen. Om uppgiften inte har något slutdatum anger du helt enkelt ett datum långt fram i tiden, exempelvis 31-12-9999.
Stäng det här avsnittet
Hur tar man bort en tidregistreringsuppgift?
Du tar bort tidregistreringsuppgifter genom att avsluta uppgiften. Det gör du i webbapplikationen. Klicka på kugghjulet uppe till höger och välj ”Administration” i menyn. I listan väljer du ”Typer av arbetstid, utlägg, tillägg frånvaro, mm'” genom att klicka på namnet eller på ”Visa” till höger på raden. ”Visa” blir synlig när du för muspekaren över raden.
Nu ser du en lista över alla tidregistreringsuppgifter. Du tar bort en uppgift genom att klicka på ”Avsluta” längst till höger på raden för den aktuella uppgiften. ”Avsluta” visas när du för muspekaren över raden. Bekräfta att du vill avsluta uppgiften genom att klicka på ”OK”.
Stäng det här avsnittet
Hittade du inte vad du sökte?
Har du fortfarande frågor?
Kontakta vår kundsupport
måndag - fredag kl. 09-16
Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.
Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.