Har du gjort en specialöverenskommelse med en kund, kan du lägga till de specifika priserna och/eller rabatterna under ”Prisinställningar” på kundkortet, och Minuba kommer därefter att använda de nya kundspecifika priserna. På så sätt behåller du alltid översikten över dina pris- och rabattavtal med dina kunder.
Under sektionen ‘Prisindstillinger’ har du mulighed for at angive, hvilke materialer du ønsker, at der skal være kundespecifikke priser og/eller rabatter på.
Ange ett standardpåslag i en kunds prisinställningar.
Om du har ett avtal med en kund om en fast vinstmarginal på grossistmaterial, kan du ställa in Minuba så att den överenskomna marginalen automatiskt anges när du lägger till rader på t.ex. arbetskortet och fakturor.
I fältet ’Påslag på grossistmaterial’ kan du ange din marginal för kunden i procent. Procenttecknet ska utelämnas.

I fältet ’Påslag på grossistmaterial beräknas utifrån’ bestämmer du om påslaget ska beräknas utifrån grossistens listpris eller utifrån ditt inköpspris (kostnad).
Om du väljer ’[Standard]’, kommer detta istället att styras av motsvarande inställningar från materialets rabattgrupp, arbetskortet avdelning eller till sist företagets inställningar. Procentsatsen kommer också att hämtas från dessa andra inställningar om fältet lämnas tomt.

Nästa gång du till exempel går in på en order med den aktuella kunden och lägger till material i kalkylen eller materialregistreringen kommer påslaget att beräknas utifrån inställningarna och automatiskt läggas till på raden. Detta gäller även på orderregistreringar, fakturor, extraarbeten m.m.
Observera att det är kostnaden som anges på t.ex. kalkylraderna i en order som påslaget kommer att beräknas utifrån. Om inställningen är satt till listpris kommer det påslag som visas på materialraderna inte att motsvara den procentsats som anges på kundkortet, men den underliggande beräkningen kommer att vara korrekt.
Sätt en standardrabatt på en kunds prisinställningar.
Om du har ett avtal med en kund om en standardrabatt på arbetstid och material kan du ställa in Minuba så att rabatten automatiskt läggs till.
Ange rabatt i procent i fälten ‘Rabatt på arbetstid’ och ‘Rabatt på material’ och klicka på spara-knappen.
‘Rabatt på material’ tillämpas på allt material som inte är tidsregistreringar. Procenttecknet ska utelämnas.

När du i framtiden går in på en befintlig eller ny order, offert eller beställning med den angivna kunden, kommer de angivna rabatterna automatiskt att läggas till när du lägger till nytt material.
Observera! Rabatten kommer inte att påverka redan sparade materialrader, utan endast framtida registreringar. Fria textrader kommer inte heller att få rabatten avdragen.
Ställ in momsen i en kunds prisinställningar
Om du har en kund som ska ha en specifik moms, till exempel utländska kunder, kan du välja en kundspecifik momssats.
Om fältet lämnas tomt används den momssats som är angiven under ”Företagsinställningar”.

Nästa gång du skapar en order med den aktuella kunden kommer fakturorna automatiskt att använda den angivna momssatsen.
Momsen på fakturan kan fortfarande ändras manuellt per faktura genom att justera den i fakturautkastet under ”Fakturainställningar” som finns under fakturans processpil.

Om momssatsen ändras kan du välja om alla öppna order kopplade till kunden ska uppdateras med den nya momssatsen. Order med omvänd betalningsskyldighet eller order där momsen har justerats manuellt kommer dock inte att påverkas.
Skapa kundspecifika timpriser i prisinställningarna
Om du har kundspecifika avtal om timpriser kan du i Minuba ange detta på kunden. Det kan du göra på två sätt. Antingen genom att ersätta ett tidsregistreringsmaterial med ett annat som har ett annat pris/kostnad, eller genom att ange ett annat försäljningspris på tidsregistreringsmaterial för just denna kund.
Om du till exempel har en storkund som du har avtalat ett särskilt timpris med, kan du skriva över de vanliga timmaterialen med andra timmaterial, som visas i exemplet nedan.

Om du behöver ändra flera timpriser kan du skriva över de vanliga timmaterialen med andra timmaterial, som i detta exempel där ‘Avancerat’ har använts.

I det här exemplet kommer materialen i kolumnen ‘Timmaterial’ att ersättas med materialen i kolumnen ‘Ersätts med’. Alla material som inte finns med på listan kommer att registreras som vanligt.
Alternativt kan du ändra försäljningspriset på tidsregistreringsmaterial som i det här exemplet.

I det här exemplet kommer försäljningspriset på materialen i kolumnen ‘Timmaterial’ att ersättas med priset i kolumnen ‘ris’. Alla material som inte finns med på listan kommer att registreras som vanligt.
Kundspecifika priser för egna och grossistmaterial
Den första tabellen är för egna material och den andra tabellen är för grossistmaterial.
Timmaterial läggs in under tabellen för egna material.

För att lägga till ett nytt kundspecifikt pris gör du följande:
- Börja med att ta ställning till om det gäller egna material som du vill ange ett kundspecifikt pris för, eller om det är ett grossistmaterial.
- Därefter anger du materialnumret.
- Minuba kommer att hitta materialet samt standardpris och beskrivning.
- Därefter anger du ett nytt pris under ‘kundpris’ och/eller ‘rabatt’.
- Ändringar sparas framöver
När nya material läggs till i ärenden med denna kund kommer de kundspecifika priserna och rabatterna att användas.
