Hur skickar jag SMS-meddelanden via Minuba och GatewayAPI?

Följande artikel beskriver hur du kan skicka SMS till dina kunder genom Minuba när du arbetare med Serviceavtal.

I Minuba är det möjligt att skicka SMS till dina kunder genom att använda ett så kallat SMS-system som heter Gateway API som Minuba integrarar till.

Det betyder att Minuba skickar automatiskt påminnelser till de kunder som förväntar ett servicebesök aktiverat genom Serviceavtal i Minuba.

För att aktivera SMS-integrationen ska du klicka på Kugghjulet och Administration.  Därefter väljer du Tillvalsmoduler och SMS-integration.

 

Här hittar du dina inställningar för SMS-integrationmen med GatewayAPI. Se till att skapa ett konto på https://gatewayapi.com/ om du inte redan har ett konto hos dem. Se till att ladda kontot med pengar så att din integration kan komma igång med det samma.

När du har ett GAtewayAPI konto ska du koppla det till Minuba genom en så kallad API nyckel. Det gör du genom att följa denna länk när du är inloggad: https://gatewayapi.com/app/settings/apikeys/secrets/oauth/0/

Alternativt kan du hitta din nyckel inne i ditt Gateway APT konto under ”Settings” och API Keys och klicka på en av de aktiva nycklar i tabellen. Välj all text i rutan ”Token” och kopiera den.

Marker tekstboksen som hedder "Token" og kopier indholdet

Tillbaka i Minuba ska du klistra in din Token under dina SMS-inställningar i rutan med samma namn.

Se även till att fylla i namn eller nummer för avsändare. Det är det som dina kunder kommer att se när de får sms’et.

När du har fyllt i allt ska du klicka på ”Aktivera Modul” i högra hörnet.

Nu är det aktiverat!

Nästa steg är att aktivera och redigera dina inställningar för SMS under dina inställningar för Serviceavtal. Det kan du läsa mer om hur man gör här: https://minuba.se/support/automatisk-kommunikation-for-serviceavtal/