Integration mellan flottstyrning och Minuba
Skapandeprocess för ny flottstyrning i Minuba
- Du skickar ett mejl till Minuba där du anger att du önskar få den åtkomst som krävs för att använda Minubas API och bli registrerad som flottstyrningspartner i Minuba.
- Du ska också ange ett dokument eller en länk som beskriver hur Minuba-kunden aktiverar integrationen i ert system. Dokumentet eller länken kan lämnas vid ett senare tillfälle, men måste vara inskickat innan integrationen görs tillgänglig för Minubas kunder.
- Minuba skapar en API-nyckel och registrerar dig som ny flottstyrningspartner.
- Minuba skapar testanvändare så att API:et kan testas.
- Du skickar ett meddelande till Minuba via e-post när integrationen är klar.
- Minuba kommer att göra flottstyrningsintegrationen tillgänglig för Minubas kunder.
Minuba-kund: Process för att aktivera flottstyrningen
- Tryck på Kugghjulet -> 'Integrationer' -> 'Visa fler alternativ' -> välj 'Fleet Complete', läs instruktionen och klicka på 'Aktivera integrationen' -> klistra in nyckeln.
- Logga in i ert flottstyrningssystem och aktivera integrationen genom att bland annat ange er autentiserings-nyckel. Nyckeln är nödvändig för att data ska kunna sparas korrekt på ert konto.
- Flottstyrningspartnern skickar data till Minubas API.
- I Minuba, under 'Min tid', kan ni nu se era körningar.
Hitta er individuella autkey, gå till 'Administration' -> 'Användare' -> 'Utökade inställningar'.
Kopiera länk till denna sektionLänk kopierad!
Minubakunder: Inställningsmöjligheter i Minuba
För att få åtkomst till API:et och skicka flottstyrningsspecifik data till Minuba, behöver du följande:
- Minuba-kunder kan på sidan för sina flottstyrningsinställningar välja att uppdatera vilka GPS-enheter som är kopplade till vilka användare.
- GPS-enheter behöver inte vara kopplade till en användare.
Kopiera länk till denna sektionLänk kopierad!
Skapande av åtkomst till API
För att skapa åtkomst till API:et och skicka data till Minuba behöver du följande:
- API-nyckel: För att Minuba ska kunna skapa en API-nyckel behöver vi följande information, som du kan skicka till support@minuba.se:
- Företagsnamn.
- Kontaktperson
- E-postadress till kontaktperson
- Telefonnummer till kontaktperson
- Kort beskrivning av vad API:et ska användas till.
- Registrering som flottstyrningspartner i Minuba
- I mejlet med begäran om API-nyckel ska du också ange att du önskar skapa en flottstyrningsintegration med Minuba.
- Autentiserings-nyckel (Authkey)
- Autentiserings-nycklar ges av Minuba-kunder. Det krävs en autentiserings-nyckel per Minuba-kund.
- Nyckeln anges av Minuba-kunden när de vill aktivera integrationen i ert flottstyrningssystem.
Kopiera länk till denna sektionLänk kopierad!
Skapande av nya GPS-enheter och körningar
För att skapa flottstyrningsrelaterad data via Minubas API ska du göra följande:
- Under sektionen 'Endpoint' i Minubas API ska följande fält fyllas i:
- API-nyckel
- Auth-nyckel
- Användarnamn och Lösenord behöver inte fyllas i när auth-nyckel anges.
- Under sektionen Operation package finns en lista med entiteter som API:et ger åtkomst till. Tre av dessa är nödvändiga för att spara flottstyrningsrelaterad data:
- Användare:
- User-entiteten används för att hämta alla användare för en Minuba-kund.
- GPS-enhet:
- GpsDevice är den enhet som körningen registreras på. Relationen mellan en användare och en GPS-enhet är en-till-en. En användare kan endast ha en GPS-enhet, och en GPS-enhet kan endast vara kopplad till en enda användare.
- Trip Event:
- TripEvent är själva körningen, som bland annat innehåller start- och slutposition, start- och sluttid samt körd sträcka, angiven i kilometer.
- Användare:
Stäng det här avsnittet
Hittade du inte vad du sökte?
Har du fortfarande frågor?
Kontakta vår kundsupport
måndag - fredag kl. 09-16
Minuba Plus
Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.
Minuba GO!
Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.