Integration mellan flottstyrningoch Minuba

Skapandeprocess för ny flottstyrning i Minuba

  1. Du skickar ett mejl till Minuba där du anger att du önskar få den åtkomst som krävs för att använda Minubas API och bli registrerad som flottstyrningspartner i Minuba. Du ska också ange ett dokument eller en länk som beskriver hur Minuba-kunden aktiverar integrationen i ert system. Dokumentet eller länken kan lämnas vid ett senare tillfälle, men måste vara inskickat innan integrationen görs tillgänglig för Minubas kunder.
  2. Minuba skapar en API-nyckel och registrerar dig som ny flottstyrningspartner.
  3. Minuba skapar testanvändare så att API:et kan testas.
  4. Du skickar ett meddelande till Minuba via e-post när integrationen är klar.
  5. Minuba kommer att göra flottstyrningsintegrationen tillgänglig för Minubas kunder.

Minuba-kund: Process för att aktivera flottstyrningen

  1. Tryck på Kugghjulet → Integrationer → Visa fler alternativ → välj ’Fleet Complete’ läs instruktionen och klicka på Aktivera integrationenklistra in nyckeln.
  2. Logga in i ert flottstyrningssystem och aktivera integrationen genom att bland annat ange er autentiserings-nyckel. Nyckeln är nödvändig för att data ska kunna sparas korrekt på ert konto.
  3. Flottstyrningspartnern skickar data till Minubas API.
  4. I Minuba, under Min tid, kan ni nu se era körningar.

Hitta er individuella autkey, gå till Administration → Användare → Utökade inställningar.

 

Minubakunder: Inställningsmöjligheter i Minuba

För att få åtkomst till API:et och skicka flottstyrningsspecifik data till Minuba, behöver du följande:

  1. Minuba-kunder kan på sidan för sina flottstyrningsinställningar välja att uppdatera vilka GPS-enheter som är kopplade till vilka användare.
  2. GPS-enheter behöver inte vara kopplade till en användare.

Skapande av åtkomst till API

För att skapa åtkomst till API:et och skicka data till Minuba behöver du följande:

  1. API-nyckel: För att Minuba ska kunna skapa en API-nyckel behöver vi följande information, som du kan skicka till support@minuba.se:
  • Företagsnamn.
  • Kontaktperson
  • E-postadress till kontaktperson
  • Telefonnummer till kontaktperson
  • Kort beskrivning av vad API:et ska användas till.

2. Registrering som flottstyrningspartner i Minuba

  • I mejlet med begäran om API-nyckel ska du också ange att du önskar skapa en flottstyrningsintegration med Minuba.

3. Autentiserings-nyckel (Authkey)

  • Autentiserings-nycklar ges av Minuba-kunder. Det krävs en autentiserings-nyckel per Minuba-kund.
  • Nyckeln anges av Minuba-kunden när de vill aktivera integrationen i ert flottstyrningssystem.

Skapande av nya GPS-enheter och körningar

Minuba API Läs mer här

För att skapa flottstyrningsrelaterad data via Minubas API ska du göra följande:

Under sektionen ’Endpoint’ i Minubas API ska följande fält fyllas i:

  • API nyckel
  • Auth nyckel
  • Användarnamn och Lösenord behöver inte fyllas i när auth-nyckel anges.

Under sektionen Operation package finns en lista med entiteter som API:et ger åtkomst till. Tre av dessa är nödvändiga för att spara flottstyrningsrelaterad data:

Användare

User-entiteten används för att hämta alla användare för en Minuba-kund.

Gps-enhet:

GpsDevice är den enhet som körningen registreras på. Relationen mellan en användare och en GPS-enhet är en-till-en. En användare kan endast ha en GPS-enhet, och en GPS-enhet kan endast vara kopplad till en enda användare.

Trip Event:

TripEvent är själva körningen, som bland annat innehåller start- och slutposition, start- och sluttid samt körd sträcka, angiven i kilometer.

 

 

Hittade du inte vad du sökte?

Har du fortfarande frågor?

Kontakta vår kundsupport

måndag - fredag kl. 09-16

Minuba Plus

Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.

Minuba GO!

Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.