Rapporter – Företagsöverblick

Rapporter är ett enkelt verktyg för att exportera nyckeltal på företagets ordrar. Rapporter ger dig en sammanställning för en tidsperiod eller fram till ett visst slutdatum, beroende på vad du behöver rapporten för. Du kan välja vilka fält du vill inkludera i rapporterna. Du hittar rapportering under fliken Företagsöverblick.

Filter i rapportering

Översikt av kostnader och intäkter på order

Pågående arbeten

Periodrapport

Rapporter om förbrukat och fakturerat material

Beskrivning av fält i rapporter

Under Rapportering finns 7 förinställda rapporter, som visas på bilden nedan.

Bild på rapporter i Minuba

Filter i rapportering

Du kan filtrera rapporten genom att ändra datumintervallet uppe i det vänstra hörnet. Här har du också möjlighet att lägga till ett kundfilter och/eller bara visa förbrukningsrader för specifika avdelningar eller ansvariga medarbetare. När de värden du vill ha har angetts trycker du bara på knappen Se förhandsgranskning så visas tabellen med de nya värdena.

Bild som visar hur man filtrerar rapporter

 

Om vissa kolumner inte ska visas kan du ta bort dem under knappen Välj fält, andra kolumner som inte är standard kan också läggas till om du vill ha en mer detaljerad översikt i framtiden.

 

När du har bestämt dig för att välja data ska du förhandsgranska rapporten genom att trycka på knappen Förhandsgranska. Om du är nöjd med rapporten, klickar du på knappen Exportera och rapporten kan öppnas i tex Excel.

Bild som visar hur man förhandsgranskar rapporter


Översikt av kostnader och intäkter på order

Översiktsrapporten låter dig visa utgifter och intäkter på order under orderns hela livslängd. Du kan använda rapporten för att få en fullständig överblick över vilka inkomster och utgifter som finns på en eller flera beställningar under hela orderns livstid. När du exporterar rapporter kan du se fakturerade belopp, avgiftsmarginaler och totala kostnader.

Data kan filtreras baserat på följande:

  • Orderstatus: Orderstatusen som ska hämtas. Det är möjligt att välja mellan Alla, Pågående, Färdig och Arkiverat.
  • Slutdatum, från och till: det datumintervall inom vilket ordern avslutats och arkiverats.
    • Det betyder att om du väljer ”Alla” ser du alla ärenden (även pågående) och ärenden som har avslutats inom det datumintervall du har valt.
    • Om du väljer Arkiverad visas endast alla ärenden som har avslutats inom det valda datumintervallet. Om en order till exempel har slutförts den 3/8 visas den inte när du väljer 31/7 då den inte avslutades förrän den 3/8.
  • Kund: Filtrera på alla kunder eller en specifik kund som ordern är länkad till.
  • Visa för: Vilken avdelning eller en specifik ansvarig person ordern är kopplad till.

Varje fält i rapporten förklaras i avsnittet ”Beskrivning av fält i rapporter” i den här artikeln.

 


Pågående arbeten

I den oavslutade arbetsrapporten visas alla order som uppfyller minst ett av följande villkor:

  • Ordern är öppen (inte avslutad/avvisad)
  • På ordern finns ett öppet fakturautkast
  • Ordern har utgifter som är efter slutdatumet (materialregistreringar, timregistreringar)
  • Det finns intäkter som är efter slutdatumet (fakturor, kreditnotor)

Rapporten är bra att använda när du behöver beräkna det arbete som har startats men ännu inte är klart. Du kan till exempel använda den här rapporten för att beräkna värdet på företagets pågående arbete för det slutdatum som du väljer. Kom alltid ihåg att kontrollera om alla utgifter och inkomster registreras korrekt och rådgör med din revisor.

Varje fält i rapporten förklaras i avsnittet ”Beskrivning av fält i rapporter” i den här artikeln.

 


Periodrapport

Periodrapporten låter dig se kostnader och intäkter på order för den period du väljer. Data kan tas ut för ett år i taget. Du kan använda rapporten för att beräkna kvaliteten på offerter, täckningsgrader, fakturering och så vidare.

Delårsrapporten är bra för din månads- eller kvartalsrapportering till dig själv och inte minst om du har en styrelse eller revisor som du behöver rapportera till.

Varje fält i rapporten förklaras i avsnittet ”Beskrivning av fält i rapporter” i den här artikeln.

OBS! Periodrapporten kan upprättas för högst 12 månader i taget.

 


Rapporter om förbrukat och fakturerat material

I Minuba kan du exportera rapporter över alla dina förbrukningslinjer på dina beställningar. På så sätt kan du få en överblick över hela din verksamhets förbrukning.

Du kan ta ut rapporten antingen samlad per. materialnummer, eller med alla förbruknings- eller fakturarader under en vald period.

Rapporterna ”Samlad materialförbrukning” och ”Total materialförsäljning” visar en rad per materialnummer för perioden.

Rapporterna ”Registrerad materialförbrukning” och ”Registrerad materialförsäljning” visar alla registrerade rader och fakturarader under perioden.

Materialförbrukning är alla rader som bokförs som förbrukning på ett arbetskort.

Materialförsäljning är alla godkända fakturarader under perioden.

 


Beskrivning av fält i rapporter

Fälten nedan förklaras så att du kan bestämma vilka fält som är viktiga om du vill anpassa rapporten.

OBS! Alla belopp anges exklusive moms.

Namn Beskrivning  Beräknat av 
Status Visar orderns nuvarande status. Det anger inte orderns status på det valda datumet  Fältvärde 
Försäljningspris Värdet i fältet försäljningspris. Fast pris eller försäljningspris för löpande.  Fältvärde 
Beräknat pris Det beräknade priset från beräkningen av ordern.  Summan av försäljningspriset på beräkningsraderna. 
Beräknad kostnad Den uppskattade kostnaden från beräkningen på ordern.  Summan av kostnaden på beräkningsraderna. 
Timförbrukning Antal timmar som registrerats på arbetskortet.  Summan av antalet timmar som registrerats av anställda. 
Timkostnad Lönekostnad för arbetsräkningen.  Summan av kostnaderna på registrerade timmar, tillägg etc. 
Materialkostnad Materialutgifter på arbetskort.  Summan av kostnaderna för material. 
Total kostnad Den totala kostnaden för arbetsräkningen.  Timkostnad + Materialkostnad 
Timsäljvärde Försäljningspris för registrerade timmar, både fakturerade och inte fakturerade. Exklusiva extraarbeten.  Summan av försäljningspriset för registrerade timmar, tillägg etc. 
Materialsäljvärde Försäljningspris på material, både fakturerat och inte fakturerat. Exklusiva extra verk  Beräknat försäljningspris för material med standard vinstmarginaler. 
Extra arb. timsäljvärde (olika år) Försäljningspris för registrerade timmar från extraarbeten, både fakturerat och inte fakturerat.  Summan av försäljningspriset för registrerade timmar, tillägg etc. 
Extra arb. Materialsäljvärde Försäljningspris för material från extraarbeten, både fakturerade och inte fakturerade.  Summan av materialförsäljningspriset. 
Extra arbete. fast pris Försäljningspris från alla extraarbeten med fast pris  Summan av försäljningspriset för extraarbeten som regleras till ett fast pris. 
Extra arbete. löpande Försäljningspris från allt ytterligare arbete med löpande som prisbas.  Summan av försäljningspriset för material för de extraarbeten som regleras efter förbrukning. 
Fakturerat belopp Det totala beloppet för alla godkända fakturor på arbetskortet.  Summan av fakturabeloppen
 
Beräknat täckningsbidrag Uppskattad vinst på ordern.  Försäljningspris/Beräknat pris – Beräknad kostnad 
Faktiskt täckningsbidrag Vad tjänade du på ordern.  Fakturerat belopp  

 

Total kostnad 

Täckningsgrad per timme totalt Vad är vinsten per timme. Om antalet registrerade timmar är 0 har fältet inget värde.  Faktiskt täckningsbidrag 

/ 

Timförbrukning 

Faktisk/budgeterad utgift(%) I denna siffra beskrivs hur mycket de faktiska kostnaderna skiljer sig från de beräknade kostnaderna.   Total kostnad / beräknad kostnad * 100 
Faktisk/budgeterad intäkt(%) Denna siffra beskriver hur mycket de faktiska intäkterna skiljer sig från de beräknade intäkterna.  Fakturerat belopp / Beräknad inkomst eller säljvärde * 100 
Faktisk täckningsgrad (%) Beskriver hur mycket du har tjänat på ordern i procent av försäljningspriset.  Fakturerat belopp – Totalt kostnad/fakturerat belopp * 100 
Önskad täckningsgrad (%) Detta är det önskade/förväntade täckningsförhållandet i % som anges på 

1: Order 

2: Ordertyp 

3: Företagsinställningar 

Fältvärde 
Värdet av pågående totalt Värdet på order som ännu inte har fakturerats. Om mer än förbrukning faktureras kommer värdet på den pågående att vara negativt.  Total kostnad / (100 – Önskad täckningsgrad (%)) * 100 – Fakturerat belopp 

 

Namn Beskrivning  Beräknat av 
Säljvärde Detta är försäljningspriset för timmar och material som har använts.  Summan av timsäljvärde och materialsäljvärde 
Färdigställandegrad (%) En uppskattad procentandel av slutförandet som anger hur många procent av ordern som har slutförts.  Säljvärde / offertpris * 100 

  

Ej fakturerat belopp Värdet på material & timmar som ännu inte har fakturerats. Samma belopp som kan ses i översikten.  Summan av alla olåsta timmar och material på arbetskortet och extra arbete. 
Ofakturerat säljvärde Värdet av arbete som ännu inte har fakturerats.  Säljvärde – Fakturerat belopp 

Eller vid fast pris:  Färdigställandegrad * offertpris – Fakturerat belopp 

Uppdaterat datum Visar data för den senaste aktiviteten på ordern.  Fätvärde 
Kundnummer Visar kundnummer.  Fältvärde 
Orderrubrik Visar orderns rubrik.  Fältvärde 
Datum skapat Visar datum då ordern skapades  Fältvärde 

 


 

Har du fortfarande frågor?

Kontakta vår kundsupport

måndag - fredag kl. 09-16

Minuba Plus

Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.

Minuba GO!

Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.