Hur är din affärsetik?
Affärsetik för hantverkare
En sund affärsetik är grunden för varje framgångsrik verksamhet. Det är inte bara ett verktyg för att attrahera kunder, utan också för att bygga långvariga relationer och skapa ett gott rykte för ditt företag.
Att undvika negativt prat om konkurrenter är bara ett exempel på god affärsetik. Detta skapar inte bara en positiv bild av ditt företag, utan främjar även en sund och konkurrenskraftig affärsmiljö.
Affärsetik sträcker sig långt bortom interaktioner med konkurrenter
Rapportering är ett nyckelområde – om rapporteringen är ärlig, korrekt och i tid skapar det förtroende hos kunder, investerare och medarbetare. Hållbarhet är en annan avgörande aspekt. Genom att visa miljömässigt ansvar kan ditt företag skapa positiv förändring samtidigt som du attraherar kunder.
God affärsetik är också viktigt för hantverksföretag. Det kan vara frestande att kritisera konkurrenterna för att framhäva sin egen kompetens inför kunderna. Men denna praxis kan faktiskt leda till sämre resultat. Människor tenderar att samarbeta (och arbeta bättre tillsammans) med positiva människor, och genom att fokusera på ditt eget unika värde kan du bygga mer förtroende hos kunderna.
Vad händer när folk talar illa om andra? Får vi medkänsla för en person som talar illa om konkurrenter? Skapar det trygghet för kunderna?
Vi har också upplevt att våra respektive konkurrenter har talat illa om våra företag eller klankat ner på företagen. Kom då ihåg att det säger mer om personerna som baktalar andra än det säger om personen som inte är i rummet och kan försvara sig. Så vad säger det egentligen om ditt företag om du väljer att tala illa om dina konkurrenter?
Prata gott om dina konkurrenter
Generellt sett köper människor baserat på behov, trygghet och relationen till säljaren. Om du har en vara eller tjänst som kunden vill ha och framstår som sympatisk och trovärdig, har du bättre chans att kunden väljer att handla av dig.
Skulle du själv köpa något av en person som står och pratar illa om en av sina konkurrenter? Särskilt om du överväger båda företagen/varorna/tjänsterna?
Studier visar att Generation Y, även kallat ”millennials” tänker mer på arbetsgivarens värderingar än på att få en högre lön (även om det också är trevligt).
Rapportera om din hållbarhet
God affärsetik innebär också att vi måste tänka på miljön. Det är viktigt för företaget och för hela samhället. När vi öppet berättar om vad vi gör för att ta hand om miljön, blir vi mer trovärdiga. Då visar vi våra kunder och samarbetspartners att vi tar vårt ansvar på allvar.
Läs mer om hur du kan driva en mer hållbar verksamhet här.
Bra kommunikation stärker ditt företag
Har du, både för dig själv och den verksamheten du arbetar i, skapat en ram för hur ni talar till och med era kunder och potentiella kunder? Har du tagit ställning till – och har det kommunicerats till dina kollegor – hur du/man pratar om era kunder inför andra? Hur pratar du om dina samarbetspartners? Hur pratar du om dina konkurrenter inför andra?
Varför kan det vara viktigt?
Det är både för att kommunikationen till kunder och partners berättar något om ditt företag – oavsett om du är anställd eller ägare – och för att företaget genom kommunikationen visar sina sanna värderingar. Bland annat om det är ett större och rymligare företag, som agerar på ett korrekt sätt och som fler kan ”se sig själva i”. Det gäller både nya kunder och särskilt nya medarbetare – speciellt när det råder brist på arbetskraft.
En styrelse kan hjälpa till att säkerställa att företaget agerar på ett korrekt sätt. De fastställer riktlinjer för hur vi ska göra saker och ser till att vi faktiskt gör det. På så sätt hjälper de oss att bedriva en rättvis och ordentlig verksamhet.
Här kan du läsa mer om hur du hittar en styrelse som kan bidra till att stärka företaget.
Bra affärsetik gör företaget starkare. När vi behandlar kunderna på rätt sätt vill de gärna jobba med oss igen.