Så lyckas du med orderhantering

Digital orderhantering är kanske hantverkarens viktigaste verktyg. Med ett professionellt orderhanteringssystem får du möjlighet att driva en professionell verksamhet som ger överskott. Det gäller både i den dagliga driften av företaget och på sista raden.
Dessutom kan ett bra orderhanteringssystem på många sätt bidra till att få livet som egenföretagande hantverkare att fungera bättre
Läs mer om fördelarna med ett orderhanteringssystem för hantverkare här.
Så driver du en professionell verksamhet
De flesta egenföretagande hantverkare börjar i liten skala: En företagsbil, rätt verktyg och några bra kunder är allt som behövs för att komma igång med de första uppdragen.
Men när det plötsligt kommer fler uppdrag på agendan är det dags att anställa folk som kan ta hand om alla jobben, så att företaget kan växa.
Frågan är hur många medarbetare kan du egentligen hantera utan ett bra system för orderhantering? Och hur många samtal och meddelanden krävs det innan arbetet blir ordentligt gjort?
Ganska många, skulle man kunna gissa. Därför är det viktigt för dig att investera i ett orderhanteringssystem som kan hjälpa dig att växa – och hantera det administrativa arbete som ingår i att driva en professionell verksamhet.
Digital orderhantering är vägen framåt
När du har startat ditt hantverksföretag och medarbetarna har blivit fler och mer självständiga är det dags att börja tänka större.
Det är just nu som du som företagare ska börja titta på de olika möjligheter som finns för att företaget ska kunna växa och tjäna mer pengar. Även om du har bra kontroll på verksamheten och den dagliga driften behöver du fortfarande kunna få överblick och ta reda på var i verksamheten du tjänar mest pengar.
Just den här överblicken hjälper Minuba dig att få tack vare funktionen Företagssöverblick. Här kan du på ett enkelt och tydligt sätt få en bild av var ditt företag står ekonomiskt – just nu.
Det betyder att du snabbt kan se hur mycket pengar som är bundna i dina projekt, hur mycket du har fakturerat och om ditt företag är på rätt kurs.
Med Minuba ser du direkt vilka uppdrag du tjänar mest pengar på – eller kanske ännu viktigare, vilka du förlorar pengar på.
Så lyckas du med orderhantering
- Effektiv offert- och orderhantering: Orderhanteringsverktyg gör det enkelt att ta fram och skicka offerter samt hantera godkända order på ett mer effektivt sätt. Detta ger bättre överblick och minimerar fel, vilket förbättrar kundnöjdheten
- Automatisering av uppgifter: Orderhanteringsverktyg kan automatisera återkommande uppgifter som offertgivning, orderbekräftelser, material- och tidsregistrering, arbetskort, kvalitetssäkring, fakturering m.m. Detta frigör tid och resurser som du kan använda till andra affärsaktiviteter
- Dataanalys och beslutsfattande: Med företagsöverblicken i Minuba får du en tydlig insyn i din verksamhet genom rapporter och statistik. Du får värdefulla insikter om försäljningstrender, efterfrågan och lagerkostnader – vilket hjälper dig att fatta välgrundade beslut och styra företaget i rätt riktning
- Förbättrad kundservice: Genom att ha tillgång till uppdaterad information om lagerstatus och orderhantering kan du ge bättre service till dina kunder. Du kan informera dem om leveransstatus och ge en tydlig uppskattning av när leveransen förväntas ske
- Skalbarhet: Orderhanteringsverktyg är flexibla och kan skalas upp i takt med att din verksamhet växer. Det gör det enklare att hantera ett växande antal ordrar och kunder
- Färre fel: Genom att automatisera och standardisera processer minimeras risken för mänskliga misstag – till exempel felaktiga leveranser eller faktureringsfel
- Kostnadsbesparingar: Genom att optimera lagerhanteringen och minimera spill kan orderhanteringsverktyg hjälpa dig att sänka kostnaderna för lagerhållning och orderbehandling
- Rapportering och analys: Du kan ta fram rapporter och analyser baserade på data från orderhanteringsverktyget för att utvärdera företagets prestation och identifiera områden som kan förbättras
- Konkurrensfördel: Ett välfungerande orderhanteringsverktyg gör det möjligt för dig att konkurrera mer effektivt på marknaden genom att leverera tillförlitliga och snabba tjänster till dina kunder.
Sammanfattningsvis kan ett orderhanteringsverktyg effektivisera dina affärsprocesser, minska kostnaderna, förbättra kundservicen och hjälpa dig att fatta datadrivna beslut. Det kan ha en positiv effekt på ditt professionella företag och dess förmåga att växa och utvecklas på lång sikt.
Funktioner du inte vill vara utan
Minuba är utvecklat för dig som vill ha ett system som stöttar dina arbetsprocesser och effektiviserar din verksamhet. Det sparar tid, pengar och resurser.
Här kan du läsa mer om några av de många funktioner som Minuba erbjuder.