Allt har blivit enklare med Minuba

Håndværker set nede fra og fra siden i arbejdstøj og med værktøjsbælte på

Data elinstallation automation i sydost

Håkan Adrian och Anton Dahlberg på Data Elinstallation Automation i Sydost (DELA), har varit kunder hos Minuba sedan 2019. De är erfarna elektriker verksamma i Karlskrona där stora delar av jobbet består av nyinstallationer, men även mycket servicearbete.

Minuba spelar en viktig roll i deras dagliga arbete för att de ska kunna registrera sina arbeten, timmar och se till att de fakturerar jobben de utför.

Valet av Minuba

Anledningen till att det blev just Minuba som orderhanteringssystem var enligt Håkan för att ”det verkade som en prisvärd och smidig lösning”. Att de fick en bra introduktion till systemet bidrog också till valet. ”Man fick förtroende” säger Håkan och syftar på demon som Minuba höll för dem vid starten. ”Sen var det även bra respons redan från början om man hade några frågor eller så. En bra och väldigt trevlig support” fortsätter Håkan.

Data Elinstallation Automation i Sydost

Fördelen att jobba digitalt

Att gå över till att jobba helt digitalt var något de var säkra på att de ville när de startade upp firman.

Tiden de sparar på att gå över till att bli helt digitala har gjort stor skillnad för dem. ”Man fick ju verkligen nytta av tidsbesparingen när man väl började använda Minuba” förklarar han.

Håkan förtydligar hur arbetsdagen blivit smidigare för dem i och med Minuba. ”Allt går in på rätt arbetsorder vilket ju är väldigt smidigt”. Han fortsätter förklara ”Det gör att man inte missar material heller, som man annars kan göra även om man är noggrann”.

I början skrev jag mycket tider och material för hand, men nu sköter man ju allt i Minuba

Bättre koll på ekonomin

Med Minuba har DELA även fått en tydligare överblick över sin verksamhet. ”Det är bra för man ser hur mycket pengar man ligger ute med direkt eftersom man har den överblicken” förklarar Håkan. Det blir alltså även enklare att hålla koll på den ekonomiska biten tack vare överblicken. ”Det gör att man faktiskt tar tag i faktureringen” menar Håkan.

Vi kan se hur mycket pengar vi ligger ute med eftersom man får den överblicken i Minuba. Det gör att man faktiskt tar tag i faktureringen.

Funktioner som förenklar

Det finns vissa funktioner i Minuba som medarbetarna på DELA värdesätter extra mycket. När Håkan diskuterar detta med en kollega säger han ”Tiden är väldigt bra, det tycker vi båda. Att man kan lägga in det direkt i telefonen när man åker iväg”. Han förklarar att de genom denna funktion registrerar rätt tider hela tiden.

”Dokumentationen är riktigt bra också” poängterar Håkan. Särskilt att man kan dokumentera med foton vill han understryk. ”Istället för att man har bilden sparad på telefonen och måste scrolla fram den flera månader bakåt, så tar man ett foto och den dyker rätt in på ordern”, säger han. Fördelen med detta är att då kan även andra kollegor se foton och dokumentation av en order vid behov.

Dokumentationen är riktigt bra. Vi kan ta ett foto som dyker rätt in på ordern och kollegorna kan även se dokumentationen av en order vid behov.

Även funktionen med anteckningar uppskattar och använder de mycket. Man kan skriva in notiser och anteckningar direkt på en order ”så man slipper hålla reda på massa lappar” som Håkan förklarar. Han vill påpeka att det särskilt är till nytta inför att man ska fortsätta med ett arbete. ”Det är en klar fördel för då kan man skriva in vad man behöver för material till nästa gång, om det dröjer länge innan man ska tillbaka.”

Underlättar vardagen

Håkan vill förmedla att Minuba är ett lätthanterligt system. ”Det är lätt att använda, även för den som inte är så hemma i datorvärlden och teknisk”, säger han. Därför skulle han absolut rekommendera Minuba till andra. I samband med detta säger han ”sen är det bra support om man väl kör fast” och lyfter hjälpen man får från Minuba när man stöter på problem.

När Håkan vidare pratar om vilka värden Minuba gett deras verksamhet så säger han kort förklarat att det ”underlättar vardagen”. Orderhanteringen är väldigt smidig tycker de på DELA. Det är enkelt att skapa arbetsordrar och lägga in kunderna direkt på plats, så att man inte behöver vara på kontoret för att göra det menar han. Håkan avslutar med att säga ”vi är jättenöjda, allt har blivit enklare!”.

Dela innehållet