Användartyper i Minuba

Vilka användartyper bör jag välja?

När man väljer användartyp i Minuba, väljer man också vilka funktioner de ska ha tillgång till. Ju fler som har tillgång till Minuba, desto större blir nyttan för ditt företag. I Minuba kan du ge tillgång till chefen, arbetsledaren, administratören, montören, bokföraren och andra medarbetare. Det är möjligt att registrera alla de anställda som din organisation behöver i systemet, och du betalar endast för de aktiverade licenserna. Om en användare raderas mitt i en redan betald period, kommer skillnaden att justeras på din nästa faktura. Det är även av yttersta vikt att du väljer rätt användartyperför varje medarbetare, eftersom kostnaden för licensen minskar med färre tillgängliga funktioner.

Användartyper i Minuba:

  1. Administrativ användare ( 309 kr/mån): Vanligtvis för ledande medarbetare, kontorspersonal, den som är ansvarig för bokföringen, och revisorn. Denna användartyp har tillgång till de flesta funktionerna och kan potentiellt få tillgång till allt i Minuba. Det är också endast administrativa användare som kan se inköpspriser. Du har möjlighet att tilldela olika roller till denna användartyp, vilket gör den mycket flexibel och lämplig för medarbetare med olika funktioner. Läs mer om att lägga till roller till din användare i avsnittet ‘Tillägg av funktionalitet för enskilda användare’ senare i artikeln.
  2. Begränsad användare (229 kr/mån): Oftast använd för montörer och fältarbetare. Denna typ har tillgång till ’Min plan’ och ’Min tid’, inklusive tidrapportering och materialregistrering. Användaren kan även ges tillgång till ’Överblick’ och ’Planering’, möjligheten att se försäljningspriser (kan inte se inköpspriser), göra inköp och skapa ordrar.
  3. Resursanvändare (129 kr/mån): Typiskt för lärlingar och elever. Denna användartyp har tillgång till ’Min Plan’ och ’Min tid’, inklusive tidrapportering, samt möjlighet att se arbetsorder och lägga till anteckningar, bilder och dokument. Det finns en möjlighet att ge tillgång till ’Överblick’ och ’Planering’.
  4. Resurs (29 kr/mån): Används vanligtvis för externa montörer, inhyrd personal, maskiner som dykpumpar, grävmaskiner, robotar etc. Denna användartyp har inte möjlighet att logga in i systemet, utan fungerar som en resurs som andra medarbetare kan hantera. Används ofta för medarbetare som arbetar med längre projekt, men kan även användas för att hantera maskiner och annat material.

Här kan du se en översiktskarta över de olika licenserna

 


Val av funktionalitet för enskilda användare i Minuba

Det är möjligt att tilldela flera roller till samma användare. De tillgängliga rollerna medför följande rättigheter eller begränsningar för en användartyp:

  • Administratör – ger tillgång till alla systemets funktioner och omfattar alla roller.
  • Entreprenad – ger tillgång till att skapa och hantera entreprenadärenden.
  • Extraarbete – ger tillgång till att skapa och hantera extraarbete på arbetsorder.
  • Fakturahanterare – ger tillgång till ”Fakturering”, ”Serviceavtal” och ”Leverantörsfakturor”. Användaren får även tillgång till Meddelanden, samt ”Skapa ny”-knappen.
  • Förbereda fakturor – ger tillgång till att förbereda fakturautkast. Ger inte tillgång till godkända fakturor.
  • Medarbetare – ger tillgång till ”Min plan”, ”Överblick” och ”Min tid”.
  • Order – ger tillgång till att skapa order. Användaren får dessutom tillgång till ”Överblick”, ”Planering” samt ”Skapa ny”-knappen.
  • Beställningar och behandling av inköp – ger tillgång till att hantera inköp från grossister.
  • Planera egna timmar – Ger tillgång till att lägga in planerade timmar i sin egen kalender.
  • Planera och godkänna timmar – Ger tillgång till ”Min plan”, ”Överblick”, ”Min tid” och ”Planering” och möjliggör planering, registrering, inlämning och godkännande av timmar för användare. Dessutom har man tillgång till alla användares tidrapporter på tidrapportssidan (”Kugghjul” -> ”Tidrapporter”).
  • Planera timmar – Ger tillgång till ”Min plan”, ”Överblick”, ”Min tid” och ”Planering” och möjliggör planering och registrering av timmar för andra användare.
  • Göm avsnittet Överblick – tar bort ”Överblick” från användarens profil.
  • Dölj priser – döljer alla priser på användarens arbetsorder. Dessutom tas ”Fakturering”, ”Företagsöverblick” samt ”Inköp” bort från användarens profil.
  • Offerthanterare – ger tillgång till att skapa erbjudanden. Användaren får dessutom tillgång till ”Överblick”, ”Planering” samt ”Skapa ny”-knappen. Observera att endast användare med användartypen ”Administrativ användare” kan tilldelas denna roll.
  • Timregistrering – ger tillgång till att genomföra egen tidsregistrering. Användaren får tillgång till flikarna ”Min plan”, ”Överblick” och ”Min tid”.
  • Visa planering – ger tillgång till att kunna se ”Planering”, om användaren behöver kunna se den gemensamma kalendern. Det ges inte tillgång till att kunna redigera i planeringen.

Kom ihåg att du alltid när som helt under abonnemangsperioden kan ändra användartyper, lägga till, ta bort och förändra efter behov.

användartyper

Tillhörande artikel:

Så här lägger du till och anpassar dina användare