EDI, inköpsfakturor och orderbekräftelser i Minuba

I denna artikel ska vi genomgå funktionen ”Inköp” i Minuba. Här hanterar du alla dina inköpsfakturor / EDI.

Under toppmenyn hittar du fliken ”Inköp”. Här får du överblick över dina EDI-fakturor/inköpsfakturor i Minuba samt möjlighet att skapa nya leverantörsfakturor.

För att få tillgång till ”Inköp” i Minuba ska man ha användarrollen ”Administrativ Användare” samt rollen ”Administrator”. Alternativt att man tar bort rollen Administrator och lägger till ”Fakturering” för en lite mer begränsad administrativ användare.

Följande visar dig hur du använder fliken ”Inköp” och går igenom de olika funktionerna.

 

 

Hur fungerar EDI?

EDI står för Electronic Data Interchange och är termen för utbyte av dokument mellan två företag i elektronisk form. I detta sammanhang är det ett utbyte av fakturor mellan grossisterna och Minuba. Fakturor för materialköp överförs elektroniskt från grossisterna till Minuba. Detta innebär att du inte behöver registrera köpt material själv i Minuba utan att det kan registreras direkt från en faktura.

Om du anger ett beställningsnummer (ordernummer i Minuba) till grossisten, när du köper material för en beställning, anges detta ordernummer på fakturan från grossisten och vi kan sedan registrera materialet på beställningen helt automatiskt när den angivna fakturan importeras från grossisten (om du har aktiverat denna inställning). Detta sparar dig mycket manuellt arbete och minimerar risken för fel och utelämnanden.

För att dra nytta av EDI måste ditt Minuba-konto ställas in för att hantera EDI-fakturor från enskilda grossister.

 

Sök mellan inkomna EDI-fakturor

Du har möjlighet att söka efter specifika inköpsfakturor.

Klicka på sökfältet i högra hörnet. När du har skrivit din önskade söktext trycker du på Enter eller klickar på förstoringsglaset.

 

Funktioner under fliken ”Inköp”

När du klickar på fliken ”Inköp” hämtas alla registrerade inköpsfakturor automatiskt från de grossister du upprättat en EDI-koppling till i din Minuba.

Under fliken får du en lista över alla inkomna och arkiverade inköpsfakturor från dina grossister.

Utöver detta har du själv möjlighet att läsa in eller upprätta inköpsfakturor genom att klicka på Skapa Ny knappen i högra hörnet.

 

Exportera dina icke tidigare exporterade inköpsfakturor

Har du fått inköpsfakturor som har behandlats innan du satte upp integration till ditt ekonomisystem? Eller har exporten av en inköpsfaktura till bokföringssystemet misslyckats. Då får du information om att dessa inköpsfakturor fortfarande inte blivit exporterade och du behöver bekräfta ifall alla ska exporteras till bokföringssystemet. Om du trycker bekräfta exporteras alla inköpsfakturor som är behandlade eller delvist behandlade (förutom de som har avvisats).

 

Markera inköpsfakturor som exporterade

För att manuellt markera inköpsfakturor som exporterade klickar du på ’Handlingar’ och väljer sedan ’Exportera fakturalista till Excel’.

Välj datumintervall för de leverantörsfakturor som ska exporteras. Tryck på ’OK’.

En dialogruta visas nu där du kan välja ’Markera inköpsfakturor som exporterade’.

Om du kryssar i detta kommer alla fakturor inom det valda datumintervallet att markeras som exporterade och den här informationen kommer även att synas under ’Händelseförlopp’.

 

Välj visning av inköpsfakturor

Du kan välja mellan att visa orderbekräftelser, inkomna, delvist behandlade. arkiverade och avvaktar genom att klicka på knapparna efter önskemål. Exemplet nedan visar alla kategorier förutom orderbekräftelser. Utöver detta kan du välja hur många element som ska visas på varje sida.

Du kan se detaljer för de enskilda fakturorna genom att klicka på texten på den raden eller klicka på ”Visa” till höger om raden.

Lägg till uppföljning

Du har möjlighet att lägga till en uppföljning till din inköpsfaktura.

Man lägger till en uppföljning genom att klicka på ”Lägg till uppföljning” baserat på inköpsfakturan du vill följa upp.

När du trycker på knappen visas denna ruta:

 

Det första du kan välja är ett uppföljningsdatum, när uppföljningsdatumet överskrids kommer datumet att markeras i rött i översikten.

Du kan också välja att skriva en notering till uppföljningen så du vet varför den ska följas upp.

Nästa sak du kan välja är att markera fakturan som ”Väntande”. Om du markerar rutan flyttas inköpsfakturan till den väntande tabellen. Om du tar bort markeringen återgår det till fliken det ursprungligen kom från.

Slutligen kan du välja att markera rutan ”Ta bort uppföljningsdatum och notera när du godkänner faktura”. Om du markerar här kommer datumet och anteckningen att raderas efter godkännande, om de inte markeras kommer de inte att raderas och finns fortfarande på fakturan.

 

Sätt ansvarig på inköpsfakturan

Du har möjlighet att sätta en ansvarig medarbetare på din inköpsfaktura.

Det finns två sätt att göra detta på. Om inköpsfakturan är kopplad till en beställning hos en ansvarig anställd för beställningen kommer den anställde också att väljas ut för inköpsfakturan.

Det andra sättet du kan välja en ansvarig på är att du trycker på välj ansvarig vid den fakturan du vill välja ansvarig på. Se bild nedan.

En ruta dyker upp där du kan välja en medarbetare som du vill sätta som ansvarig. När du valt en medarbetare trycker du ”Ok”.

Medarbetaren kommer nu vara vald som ansvarig på inköpsfakturan.

 

Automatiskt godkännande av inköpsfakturor och överföring av materialrader

I inställningarna för de enskilda grossisterna kan du välja att de fakturor (EDI) som mottagits av den valda grossisten ska godkännas automatiskt och att allt material överförs till materialregistreringen på ett arbetskort.

För att detta ska kunna ske automatiskt måste fakturorna ha rätt beställningsreferens / orderreferens på!

Om Minuba inte kan hitta en order med den angivna referensen måste fakturan behandlas manuellt.

Om en korrekt beställning hittas, läggs alla rader från fakturan till kalkylbladet och fakturan exporteras till ditt finansiella system.

Så här gör du:

1. Företagsinställningar > Fakturering > Aktivera ”Infoga rader från EDI-faktura till arbetskort”

2. Administration > Grossistavtal > Grossist > Automatisk överföring av inköpsfaktura

Inköpsfaktura: Se tidigare överförda linjer

När du överför linjer från inköpsfakturan till arbetskortet visas avsnittet ”Överförda linjer”, där det är möjligt att se vilka rader som har överförts till vilken order. När en rad har överförts till ett arbetskort visas den inte längre i översikten bland materiallinjer på inköpsfakturan, utan ses nu under ”Överförda rader”.

Om endast några av det antal material som finns på en linje överförs (se antal artiklar för varje rad) visas återstående antal med det ursprungliga antalet inom parentes, t.ex. 1 (2) som i bilden nedan. Alltså 1 artikel utav (2) finns kvar i översikten och kan behandlas. Om alla linjer har överförts visas t.ex. 1(1).

 

 

 

 

Om du vill överföra vissa linjer från inköpsfakturan igen kan detta göras genom att klicka på ’Godkänna och gå vidare till nästa’.

 

Överför linjer till olika arbetskort

Inne på inköpsfakturan har du möjligheten att överföra linjer till flera olika arbetskort genom att trycka på knappen ”Överför rader till flera olika order’.

 

Då visas en ruta som beskriver hur du ska gå till väga. Du kan överföra till flera arbetskort genom att välja ett arbetskort och markera de linjer du vill överföra.

 

 

När du väl har valt linjerna och antalet du vill överföra, kan du trycka på ”Överför till valt arbetskort”, varefter de överförs till det valda arbetskortet.

När linjerna har överförts ändrar du arbetskortet genom att ange ett nytt i samma fält som visas i föregående bild. Välj sedan linjer och antal som ska överföras till det nya arbetskortet igen och tryck på ”Överför till valt arbetskort” när du vill överföra.

Om du bara vill återvända till ett enskilt arbetskort trycker du på “Avbryt” -knappen, där du trycker på ”Överför linjer till flera arbetskort”.


Inköpsfaktura EDI på arbetskort

När en inköpsfaktura överförs till ett arbetskort kommer du att kunna se den under avsnittet ”Grossistbeställningar” på arbetskortet. Det innebär att du kan behandla din inköpsfaktura direkt från ditt arbetskort.

För varje inköpsfaktura har du tre alternativ:

  1. Visa faktura – Visar den mottagna fakturan.
  2. Avvisa – Tar bort fakturan från listan så att de utgifter som inte redan har överförts till arbetskortet inte längre är kopplade till arbetskortet.
  3. Överför eller avvisa varje rad – Klicka på en av de två knapparna bredvid varje rad för att antingen överföra eller avvisa en rad. Du kan också välja att ändra numret du vill överföra. När du har valt de relevanta raderna, tryck på ’OK’ för att spara valet.

Avvikelser mellan faktura och orderbekräftelse

Om både en orderbekräftelse och en faktura har mottagits på en grossistorder kan det vara skillnad mellan raderna. När det finns en skillnad på en rad kommer den att visas med ett utropstecken på raden och om du klickar på denna kommer du att se en popup med detaljer om skillnaden. Detta gäller endast så länge du inte har flyttat ned radera från ordererkännandet till materialraderna.

ändringar på edi faktura från orderbekräftelsen

 

 


EDI Orderbekräftelser

Du kan även välja att få orderbekräftelser/ordererkännande/ordersvar (kärt barn har många namn) in i Minuba. Se här vilka grossister som erbjuder orderbekräftelser.

För att aktivera denna funktion, gå till Kugghjulet > Administration > Grossistavtal och tryck på din valda grossist.

Under Hantering av inköp ska du kryssa i ’Ta emot orderbekräftelser: Jag vill hantera orderbekräftelser i Minuba.’

Samt skicka ett mail till support@minuba.se där du uppger vilket grossist det är du vill aktivera EDI från.

När du gör dina inköp hos din leverantör och du uppger ditt ordernummer i Minuba som märkning, går EDI orderbekräftelsen direkt in på arbetskortet med samma ordernummer.

Du hittar dina inkomna bekräftelser under grossistbeställingar på arbetskortet:

Här kan du nu flytta ner materialet ner till materialregistreringen.

 

När du har flyttat ner materialet är orderbekräftelsen behandlad och du kan se den genom att trycka på denna knapp:

visa behandlade edi i Minuba

 

Genom att trycka på Visa kan du se dokumentet och raderna på orderbekräftelsen.

Nedanför kan du se att materialet nu återfinns under materialregisteringen.

 

Orderkännanden/orderbekräftelser utan giltigt ordernummer

Om du inte har märkt din beställning med ditt ordernummer så kommer orderbekräftelserna in under fliken Inköp:

 

Tryck på en orderbekräftelse för att överföra det till ett arbetskort. Välj order och tryck OK.

OBSERVERA: Det är noga att du aktivt väljer ordern så att order numret står i rutan på samma sätt som på bilden innan du trycker OK. Annars ”försvinner” orderbekräftelsen och går inte att hitta i systemet igen.

 

 

 

Hittade du inte vad du sökte?

Har du fortfarande frågor?

Kontakta vår kundsupport

måndag - fredag kl. 09-16

Minuba Plus

Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.

Minuba GO!

Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.