Ge medarbetarna rätt åtkomst i Minuba
Här kan du läsa om hur du säkerställer att alla får tillgång till Minuba. Ju fler som har tillgång, ju större utbyte får du. Du kan se till at chefen, övermontör, revisor och andra medarbetare har rätt åtkomst i systemet.
Ju fler som har tillgång, ju större utbyte får du.
Så här köper du fler användare
- Klicka på ’Skapa ny’ i höger hörn och välj ’Skapa användare’
- Nu kommer du fram till ’Licensöversikt’
- Välj den användare du önskar att registrera (även om du redan har en aktiv licens)
- Nu kommer du till sidan ’Nya medarbetare’ där du kan utfylla ytterligare information
- Klicka på ’Spara ändringar’ för att komma vidare. Ett välkomstmail skickas automatiskt till den nya användaren.
Vilken användare ska jag välja?
När man väljer en användare i Minuba så väljer man också vilken funktionalitet användaren ska ha tillgång till. Det finns fyra olika typer:
- Användare (299;-/mån)
- Begränsad användare (219;-/mån)
- Resursanvändare (119;-/mån)
- Resurs (29;-/mån)
Se video: så här gör du
Olika typer av användare i Minuba
Användare:
Denna typ är den ’huvudsakliga’ användaren och har tillgång till det mesta (eller allt) i systemet, beroende på hur uppsättningen ser ut. De flesta brukar begränsa användaren till följande funktioner:
- Överblick
- Min Plan
- Min tid
Du kan även tilldela användaren full tillgång till systemet genom att i användarens inställningar endast tilldela Rollen ’Administrator’. Då överskrivs alla andra roller och denne får automatiskt tillgång till allt, inklusive fakturering, planering, köp av nya användare osv.
Typen ’Användare’ med rollen ’Administrator’ tilldelas oftast till:
- Chefen eller ägaren i företaget
- Den administrativa kontorsmedarbetaren
- Ekonomiansvarige
- Revisorn
Begränsad användare:
Denna typ av användare har tillgång till ’Min Plan och ’Min Tid’, härunder tidrapportering. Användaren kan även se Överblick, se priser, registrera tid och material samt skapa nya ordrar.
Typen ’Begränsad användare’ tilldelas ofta till:
- Övermontör
- Professionella medarbetare i företaget
- Säljaren
Resursanvändare:
Resursanvändaren har tillgång till ’Min Plan och ’Min Tid’, härunder även tidrapportering. Användaren kan även se ett arbetskort samt tillföra anteckningar och bilddokumentation.
Du kan tilldela denna användare till:
- Lärlingen / Eleven
- De som ska registrera tid
Resurs:
En ’Resurs’ har inte själv tillgång till Minuba. Det kan vara att du har hyrt personal utifrån, eller annan typ av arbetskraft som du vill registrera tid på inne i Minuba.
Denna användare kan användas till:
- Inhyrd personal
- Inhyrd maskin eller verktyg
Tillval av funktioner (roller) till olika användare:
Administrator – överskriver alla roller
Fakturering – ger tillgång till fakturering
Planerare – ger tillgång till ’Planering’, andra användarnas timkort och rättigheten att registrera och administrera timmar åt andra
Medarbetare – ger tillgång till att logga in i systemet (tilldelas automatiskt)
Dölj Överblick – tar bort avsnittet ’Överblick’ i användarens system
Dölj priser – döljer alla priser på medarbetarens arbetskort
Offert/Order – ger rättigheten att skapa ny offert eller order ute hos kund
Tidrapportering – ger tillgång till att registrera egen tid (tilldelas automatiskt)
Hittade du inte vad du sökte?
Har du fortfarande frågor?
Kontakta vår kundsupport
måndag - fredag kl. 09-16
Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.
Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.