Du öppnar arbetskortet för den aktuella order som du vill slutfakturera. På processlinjen högst upp i arbetskortet klickar du på 'Faktura' och väljer 'Skapa faktura' i menyn.
Om du redan har ett fakturautkast, kan du enkelt använda det istället.
Du väljer nu 'Slutfaktura', vilket säkerställer att alla registrerade timmar och material på ordern, som ännu inte har fakturerats, automatiskt förs över till fakturan.
Längst ner i vyn kan du välja hur fakturaraderna ska slås ihop, så att fakturan visas på det sätt som passar dig och kunden bäst.
Du kan även välja att utelämna rader med 0-värden, så att endast relevant information tas med på slutfakturan.
Kopiera länk till denna sektionLänk kopierad!
Standardinställningar för sammanslagning av rader på ett fakturautkast
Under 'Företagsinställningar' kan du välja hur din standardmetod för sammanslagning av fakturarader ska se ut.
Du får möjlighet att åsidosätta din standardinställning för sammanslagning när du går in på fakturautkastet och väljer vad du vill fakturera:
Fakturan öppnas, du går igenom den och gör eventuella ändringar vid behov.
OBS! Om du ändrar något i de registrerade materialraderna på fakturan, så uppdateras dessa ändringar inte tillbaka på arbetskortet.
Om du under arbetets gång behöver börja om från början med din faktura, kan du enkelt göra det här:
När du är klar med att anpassa fakturan klickar du på 'Godkänn faktura' under 'Handlingar' i det högra panelen.
I det fönster som öppnas väljer du om du vill godkänna fakturan och skicka den via e-post till kunden (detta är standardvalet), eller om du vill godkänna utan att skicka.
När du är nöjd med uppgifterna i fönstret klickar du på 'OK', och fakturan skickas om du har valt det alternativet.
Kopiera länk till denna sektionLänk kopierad!
Avsluta order tillsammans med en slutfaktura
Du har möjlighet att avsluta din order samtidigt som du skapar en slutfaktura genom att markera rutan ”Avsluta hela ordern”. Det gör arbetet med att avsluta order mer effektivt och du behöver inte komma ihåg att gå tillbaka till arbetsordern för att avsluta ordern.
Om du använder den här funktionen kommer den nu avslutade ordern att finnas under ”Arkiv” i din överblick.
Kopiera länk till denna sektionLänk kopierad!
Återställning av fakturautkast
Om du under arbetets gång behöver börja om med ditt fakturautkast kan du enkelt göra det här:
Om du återställer fakturautkastet kommer du tillbaka till utgångspunkten, där du måste välja vad du vill fakturera och det ursprungliga underlaget återskapas.
När du är klar med att justera fakturan klickar du på ’Godkänn faktura’ under ’Handlingar’ i det högra fältet.
I det fönster som öppnas väljer du om du vill godkänna fakturan och skicka den via e-post till kunden, eller om den ska skickas som en offentlig faktura (detta kräver att kundinformationen innehåller ett GLN-nummer). Fakturan kan även skickas till en annan Minuba-kund, förutsatt att deras organisationsnummer är angivet. Du kan också godkänna fakturan utan att skicka den.
När du är nöjd med informationen i fönstret klickar du på ’Ok’, och fakturan skickas om du har valt det.
Hittade du inte vad du sökte?
Har du fortfarande frågor?
Kontakta vår kundsupport
måndag - fredag kl. 09-16
Minuba Plus
Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.