Hur samarbetar Minuba med grossister och leverantörer?
Är du kund och vill ha tillgång till din leverantör eller grossist i Minuba?Som kund hos Minuba kan du få tillgång till dina leverantörer och grossister med få klick. Om just precis din favoritgrossist inte finns med på listan över tillgängliga grossister i Minuba, kan du göra följande.
Kontakta din grossist och ta reda på vilka möjligheter som finns
Allt du behöver göra är att skicka grossistens företagsnamn, namn på din kontaktperson, telefonnummer och e-mejl till Minubas support via info@minuba.se. Så kontaktar vi grossisten för att genomgå alla tekniska detaljer samt vilka andra möjligheter grossisten kan erbjuda (EDI, rabattfiler med rabattgrupper etc.).
Är du leverantör eller grossist?
Gör det lätt för dina kunder att få tillgång till era uppdaterade varukataloger direkt i deras ordersystem. Ju lättare det är för kunderna att få tillgång till dina varor – ju mer handlar de. Du väljer själv hur ofta du vill skicka uppdaterade prisfiler till Minuba, det är självklart beroende på hur ofta ni uppdaterar era priser. Minuba informerar kunderna angående nya uppdateringar och ser till att deras priser är korrekta.
Varukataloger
Minuba kan inläsa er varukatalog automatiskt så att sortiment och listpriser alltid är uppdaterade till fullo.
Vi kan ta emot varukataloger via e-post eller hämta själva via ert pris-API.
Om varukatalogen skickas via e-post är det viktigt att komma ihåg följande punkter:
- Minuba kan ta emot varukataloger i csv- eller XML-format
- Filen ska som minimum innehålla följande information: unikt varunummer, varans namn och listpris
- Filen kan också innehålla EAN-nummer, branschnummer, rabattgrupp, enhet samt länk till bild
- Själva mejlet måste alltid skickas från samma avsändare (e-postadress)
- Ämnet på mejlet ska vara standardiserat och överenskommet med Minuba (för att kunna igenkännas i systemet)
Om ni har ett pris-API bedes ni vänligen skicka oss information angående detta.
Kundspecifika rabattbrev
Om du som grossist vill säkerställa att dina kunder får bästa möjliga service, kan du vara med till att säkerställa att kunden ser sina egna priser efter en eventuell rabatt. Därför har Minuba utvecklat en import för inläsning av personliga rabattbrev och rabattgrupper som skiljer sig från listpriserna.
Minuba stödjer tre olika typer av rabatter: standardrabatt, rabattgrupp och rabatt på enkelvaror.
Minuba kan ta emot rabattbrev direkt från grossist eller kund, beroende på önskemål. Det är dessutom viktigt att rabattbrevet är personligt och kundspecifikt.
Vi kan ta emot varukataloger via e-post eller hämta själva via ert pris-API.
Om varukatalogen skickas via e-post är det viktigt att komma ihåg följande punkter:
- Minuba kan ta emot varukataloger i csv- eller XML-format
- Filen måste som minimum innehålla följande: unikt varunummer eller rabattgrupp, rabatt i procent eller nettopris. Vid nettopris ska listpris också finnas med i filen
Kom igång direkt!
Kontakta Minuba via telefon 031-3613577 eller e-post: info@minuba.se och kom igång med det samma!
Hittade du inte vad du sökte?
Har du fortfarande frågor?
Kontakta vår kundsupport
måndag - fredag kl. 09-16
Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.
Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.