Så arbetar du med ROT/RUT eller Grön Teknik i Minuba

När du arbetar med ROT/RUT eller Grön Teknik-avdrag, så kan du självklart fakturera detta i Minuba. Här går vi igenom hela processen från ny kund till offert/order, faktura och slutligen din begäran till Skatteverket.

Skapa din kund och spara kundens uppgifter

Skapa en offert med ROT/RUT eller Grön teknik

ROT/RUT  på en faktura

Grön teknik på en faktura

Avräkna en ROT/RUT eller Grön teknik faktura

Markera en ROT/RUT/Grön teknik faktura

Begäran om utbetalning från Skatteverket

Jag har fått min utbetalning , jag vill avräkna resten av min faktura

Avslag från Skatteverket, vad gör jag nu?

 


Skapa ny kund

Börja alltid med att skapa en ny kund när du får in en ny förfrågan på ett ROT/RUT/Grön Teknik jobb. Det kommer att göra det enklare att senare fakturera med ev. skatteavdrag. Samt att fastighetsbeteckning och personnummer blir sparat på kunden.

Du kan befinna var som helst i Minuba och ändå alltid skapa en ny kund. Du behöver inte gå till din kundlista.

 

På kundkortet fyller du i Namn och Adress och det som du behöver.

Scrolla ner till :

Här kan du fylla i alla uppgifter som sedan sparas och tas fram automatiskt när du aktiverar ROT/RUT eller Grön Teknik på din faktura.

 


Skapa en offert med ROT/RUT/Grön Teknik

Gå till Skapa ny > Offert

Fyll alla uppgifter om jobbet.

Spara ditt utkast och uppdatera/ladda om ditt fönster i webbläsaren. Antingen genom att manuellt trycka på Uppdatera knappen eller genom att trycka F5 på ditt tangentbord.

Efter att du har uppdaterat/laddat om sidan, gå till Offertpilen och välj du ROT/RUT Grön Teknik -inställningar.

 

Nu kan du fortsätta och göra klart din offert.

Godkänn den genom att trycka på Godkänn under handlingar och skicka till den kunden.

 


ROT/RUT på en faktura

  1. Klicka på ”Fakturapilen” och välj ROT/RUT inställningar”

 

Då kommer ett fönster fram där du kan fylla i olika uppgifter. Om du har sparat uppgifterna på kunden i förväg, kommer de fram automatiskt när du genererar ditt utkast.

Se hur du sparar information på kunden här.

2. Nu kan du fylla i de uppgifter som krävs gällande Fastigheten:

(På RUT-fakturor behöver du inte fylla in denna information.)

När du har fyllt i ovanstående kommer dina ROT/RUT-linjer att komma fram på fakturautkastet.

3. Nu specificerar du vilken typ av arbete (fakturalinjer) som avdraget ska göras på. Minuba räknar ut ett förslag på möjligt skatteavdrag åt dig. Markera vad som är material genom att både specificera materialet och Arbetstypen.

Material = kryssa i Material och välj Arbetstyp

Arbetstimmar = välj endast Arbetstyp

Övriga kostnader (tex RESTID) = välj endast Övriga kostnader under Arbetstyp

Om du har rader med minus poster eller endast text som du inte vill ha med till skatteverket kan du välja Ej avdragsgiltigt

 

Nu återstår bara information som personnummer och möjligt skatteavdrag som du själv ska skriva in. Se eventuellt det belopp som Minuba har beräknat åt dig.

Spara och se på ditt fakturautkast i PDF. Om allt ser ut bra ut är det bara att skicka till kunden.

För mer information kring ROT/RUT gå till: Skatteverket ROT och RUT

Gå till överst på sidan


Varför behöver jag markera samtliga rader med en typ av arbete?

När du skickar in din begäran till Skatteverket kräver de information om hur många timmar man lagt ner på arbetet men även hur det debiterbara beloppet på fakturan kategoriseras. Det du debiterar på en rot- eller rut-faktura ska kategoriseras som antingen en arbetskostnad, materialkostnad eller en övrig kostnad.

För att minimera avvisningar från Skatteverket när man begär sin utbetalning så måste varje fakturarad kategoriseras på detta sätt, så att all information kommer med i dokumentet som du sedan kan använda för att begära utbetalning via Skatteverkets e-tjänst för företag.

 


Installation av grön teknik

I Minuba kan du aktivera ROT/RUT/Grön teknik på fakturautkastet. Därför måste du först skapa eller gå till ditt fakturautkast innan du börjar med avdragen.

När du känner dig klar med ditt utkast och allt som du vill debitera är med, kan du aktivera ROT/RUT/Grön teknik.

Om du ska ge kunden särskild skattereducering för installation av grön teknik i Minuba kan du göra på samma sätt som på ”vanlig ROT”.

Du klickar på ”Fakturainställningar” på ditt fakturautkast och väljer ”ROT/RUT inställningar

Därefter väljer du den typ av grön installation du önskar beroende på om det ska vara 15% eller 50% i avdrag. Fyll därefter i resterande information.

Beroende på vilken avdragstyp du har valt, kommer dina fakturalinjer att visas med valbar ”Arbetstyp”. 

När det gäller Grön teknik ska du INTE kryssa i material så som du gör på en ROT-faktura. Om en linje INTE ska ingå i avdraget, välj Ej avdragsgiltigt

Spara fakturan och Godkänn den för att skicka den till din kund.

Läs mer om Grön teknik på Skatteverkets hemsida

Gå till överst på sidan


Avräkna en ROT/RUT eller Grön teknik

När du jobbar med ROT/RUT eller Grön teknik och du har fått en betalning från din kund kan du avräkna det belopp som kunden har betalat på fakturan.

Efter det kan hämta ut din fil för att skicka till Skatteverket. (Det kan du läsa mer om längre ner på denna sidan)

Ta fram din faktura, och tryck på Betalning.

 

 

Här skriver du in det belopp som kunden betalat in, som ett negativt belopp.

 

*TIPS! Du kan scrolla upp och ner på din faktura i bakgrunden genom att hålla musen över bakgrunden medan du har ’Ange betalnings -rutan öppen. Så att du kan kontrollera att utestående belopp stämmer med det möjliga skatteavdraget.

Tryck OK

Nu kan du gå vidare och göra din begäran till Skatteverket.


Gå till överst på sidan


Begäran om utbetalning från Skatteverket

När du har avräknat din faktura med betalningen du fått av din kund, är det dags att begära utbetalning från Skatteverket.

När det gäller ROT och RUT kan du hämta ut en fil från Minuba som du kan ladda upp i skatteverkets e-tjänst för företag.

OBS! Vad det gäller grön teknik går det inte att ansöka om avdraget via fil hos Skatteverket, då de ännu inte byggt in stöd för detta. Det innebär att du måste ansöka om grön teknik-avdrag manuellt på Skatteverkets hemsida.

Du kan bara begära utbetalning för betalade fakturor. Därför är det viktigt att du har avräknat din faktura med det belopp som kunden ska betala i Minuba innan du exporterar filerna.

Du hämtar din begäran inne på en enskild faktura här:

 

Du kommer att få ner en komprimerad fil till din dator som innehåller xml-fil/filer. Du behöver extrahera din fil på din dator eftersom det är xml-filen/filerna som du ska ladda upp på Skatteverkets hemsida.


Gå till överst på sidan


 

Hur håller jag reda på mina ROT/RUT och Grön teknik-fakturor?

Ett sätt är att varje gång du har fakturerat går du in och lägger en uppföljning på de fakturor som du vill ha lite extra koll på.

Under ’Fakturering’ kan du trycka på ’Lägg till uppföljning’ under kolumnen ’Uppföljning’.

Här kan du välja ett datum, skriva en text eller både och.

På exemplet nedan vill jag komma ihåg att detta är en ROT-faktura. Denna vill jag senare begära utbetalning för och jag vill enkelt se att detta är en ROT-faktura. Jag väljer att skriva in ett datum denna gången.

Här ser jag nu alla mina noteringar på mina fakturor. När mitt valda datum har passerat blir texten röd för att signalera att datumet har passerat.

(Att hela fakturan är röd betyder att förfallodatumet har passerat utan att den har blivit avräknad)

Nedan har jag noterat vilka fakturor som är ROT/RUT /Grön teknik med en liten notis, och vilka fakturor som jag har begärt utbetalning för genom att bara skriva ’Skatteverket’ som en liten kom-ihåg till mig själv.

När jag har markerat min fakturor på detta sätt, kan jag även göra en sökning i sökfältet på tex ROT och få upp alla min ROT-fakturor.


Gå till överst på sidan


 

Jag har fått min utbetalning från Skatteverket, hur gör jag nu?

Efter att du har fått ditt beslut och din utbetalning från Skatteverket, kan du lägga in den betalningen på fakturan.

Ta fram den aktuella fakturan. Gå till Fakturapilen och tryck på ’Betalning’

Ange det belopp du har fått i utbetalning.

Tryck OK

Nu är din faktura fullbetald!


Gå till överst på sidan


Avslag från Skatteverket

Om du fått ett nekande från Skatteverket kan du skicka en påminnelse till din kund på det utestående beloppet.

Gå in på din faktura, under Betalningspåminnelser kan du skapa din påminnelse.

Här väljer du : Betalningspåminnelse men lägger inte på någon ytterligare avgift. Välj ditt nya förfallodatum.

Då kommer det utestående beloppet som ska betalas in stå på en egen första sida i fakturan. Orginalfakturan ligger med som en fakturakopia till kunden.

Godkänn din faktura.

När du skickar den direkt till kunden via epost kan du skriva i meddelandet vad fakturan gäller och varför du skickar en påminnelse på det utestående beloppet.


 

Gå till överst på sidan