Upptaget fakturanummer i Fortnox Steg-för-steg guide

I denna guide kan du steg-för-steg komma till rätta med en faktura som har fått ett fakturanummer som redan fanns i Fortnox.

Följande felmeddelande från Fortnox förekommer:

  • OCR-nummer används redan
  • Fakturanummer är upptaget eller används redan

Båda betyder att en faktura med det numret redan existerar och kommer därför inte kunna exporteras.

OBSERVERA!

Om fakturan innehåller ROT/RUT eller Grön Teknik kan det hända att fakturan har tagits emot av Fortnox trots felmeddelande. Detta beror på att fakturan skickas i 2 delar. Först exporteras ”grundfakturan” utan husavdrag, sedan skickas uppgifterna för husavdrag. Om något då inte stämmer i husavdraget så får man felmeddelande trots att fakturan har gått över.

Steg 1: Kontrollera dina fakturor i Fortnox

Logga in i Fortnox och kontrollera vilket fakturanummer som är det senast använda numret. Notera detta

Steg 2: Ändra dina fakturanummer i Minuba

Gå till Kugghjulet > Företagsinställningar > Serienummer (eller klicka här)

Ändra ditt fakturanummer till det nästkommande i Fortnox, om den senaste fakturan i Fortnox är 500 ska det stå 501 i Minuba.

 

Steg 3: Kreditera fakturan

Öppna upp din faktura i Minuba, under Faktura – pilen hittar du ’Kreditera faktura’

 

Nu skapas ett Kreditnota Utkast som du ska godkänna och skicka till kund (detta för att betalningsreferensen ska bli korrekt)

OBSERVERA! Krediten kommer att exporteras till Fortnox och du kommer att behöva makulera den i Fortnox. Rådgör alltid med din revisor om du är osäker.

Steg 4: Kopiera den första fakturan till en ny faktura

Stanna kvar på den Kreditnota som du nu har skapat och gå tillbaka till arbetskortet

Här väljer du sedan Faktura-pilen igen och går till din faktura

Väl inne på fakturan ska du kopiera den till en ny

 

Steg 6: Godkänn fakturan

Godkänn fakturan och den ska nu exporteras utan problem till Fortnox.


För att undvika att dina fakturanummer krockar på detta sätt kan du läsa igenom denna artikel där vi förklarar lite närmare om det här med fakturor, Fortnox och serienummer.

 

Kom ihåg att du alltid kan kontakta supporten alla vardagar mellan kl 9-16 på tel: 031 – 361 35 77 samt support@minuba.se

Hittade du inte vad du sökte?

Har du fortfarande frågor?

Kontakta vår kundsupport

måndag - fredag kl. 09-16

Minuba Plus

Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.

Minuba GO!

Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.