Optimera företagets tillväxt: 3 tips för ökad omsättning

En lommeregner og en skydelærke på et bord

Har du koll på din omsättning?

Vad är omsättning?

Omsättning är en term som används för att beskriva ett företags intäkter eller försäljning.

Det är en måttstock för hur mycket ett företag har sålt av sina produkter eller tjänster under en viss period. Omsättningen utgör den totala summan som genereras från försäljningen innan kostnader dras av. Det är en viktig indikator för företag eftersom det ger en bild av företagets ekonomiska prestation.

Genom att ha kontroll över hur företagets kostnadsstruktur är byggt upp får du bättre kännedom om din verksamhet. Detta är en fördel när du ska lägga planer för framtiden eller överväger att sälja ditt föreatag.

Hur beräknar man omsättning?

Omsättning beräknas genom att multiplicera antalet sålda enheter av en produkt med priset per enhet.

Omsättning = Antal sålda enheter * Pris per enhet.

Var kommer din omsättning ifrån?

Det är viktigt att veta var din omsättning kommer ifrån. Du behöver veta vilken kund som är mest lönsam och vilka uppdrag du bör säga ”Nej tack” till. Du behöver inte nödvändigtvis öka din omsättning eller antalet anställda för att öka årets vinst. Det är bättre att fokusera på att sälja det du är bra på, och det kräver att du vet var din omsättning kommer ifrån.

Här är 6 frågor du kan ställa dig själv för att få insikt om ditt företags omsättning:

  • Hur fördelas omsättningen mellan direkt försäljning och serviceavtal?
  • Vilka ordertyper bidrar positivt till din likviditet och lönsamhet?
  • Vilka kunder är lönsamma och vilka är det inte?
  • Vilka uppdrag tjänar du pengar på?
  • Behöver du (fler) serviceavtal?

När du vet var din omsättning kommer ifrån kan du börja experimentera med de saker som du vill förändra, eftersom du nu vet vilka kritiska faktorer som finns i din verksamhet.

Med den kunskapen kan du börja skapa en omsättning på ett sätt som gör meningsfullt för dig. En sammansättning där du själv bestämmer vad som ska hända idag, imorgon och om 10 år.

Så ökar du din omsättning

För att öka din omsättning är det viktigt att fokusera på kärnområdena i din verksamhet och avstå från uppdrag som inte ger ekonomisk mening för ditt företag.

Om du till exempel fokuserar på att förbättra kvaliteten på utfört arbete eller servicen för de kunder som genererar mest intäkter kan detta öka kundnöjdheten och skapa fler lojala kunder.

Genom att ägna tid och resurser åt att undersöka och förstå kundens behov kan du också öka försäljningen genom att erbjuda produkter eller tjänster som specifikt adresserar dessa behov. Dessutom kan du öka omsättningen genom att automatisera eller outsourca uppdrag som inte är kärnuppdrag och inte bidrar väsentligt till intäkterna. Detta kan frigöra tid och resurser som du kan använda för att utveckla verksamheten och öka försäljningen.

Det är viktigt att regelbundet analysera ditt företag för att identifiera projekt eller aktiviteter som inte ger ekonomisk mening och fokusera på de uppdrag eller aktiviteter som ger mest värde för företaget och kunderna.

1. Avstå från vissa projekt för att ge plats åt andra

Genom att säga ”Nej tack” till projekt som du inte har rätt kompetens att utföra skapar du utrymme för projekt som ger ekonomisk mening för ditt företag att genomföra. Men det kräver att du har en djupare förståelse för ditt företags styrkor och svagheter. Med en förståelse för dessa kan du lägga en strategi för vilka kunder och vilken typ av uppdrag du ska ”jaga” och vilka du kanske bör undvika helt.

På det sättet förvandlar du ditt företag från att vara ett företag som tar emot beställningar till att vara en verksamhet som har kontroll, drivkraft och kunskap om kärnkompetenserna – och som slutligen får möjlighet att öka sin omsättning.

2. Beräkna ditt täckningsbidrag

Det är nödvändigt att titta på täckningsbidraget för dina erbjudanden och order om du vill driva en sund verksamhet. Täckningsbidraget visar dig hur mycket pengar det aktuella uppdraget bidrar till att täcka ditt företags fasta kostnader (löner, material etc.). Ett högt täckningsbidrag är därför bäst, eftersom det innebär att det finns mer pengar för att täcka de fasta kostnaderna i ditt företag. Genom att titta på täckningsbidraget för dina erbjudanden och order kan du säkerställa en högre omsättning.

Du kan säkra en högre omsättning genom att ha kontroll över hur du beräknar täckningsbidraget när du skickar ut ett erbjudande till dina kunder. Täckningsbidraget beräknas genom att subtrahera de variabla kostnaderna (t.ex. material, produktionslön) från den totala omsättningen.

Täckningsbidrag = Omsättning – Variabla kostnader.

Detta ger det belopp som återstår för att täcka fasta kostnader och generera vinst.

3. Välj uppdrag som genererar fasta intäkter

Många hantverksföretag är ”transaktionsbaserade” företag, där man ”äter vad man jagar”. Det vill säga att du måste sälja något (nytt) för att få pengar i kassan. Men vad kan du ändra för att ibland få in ”föda” som inte behöver jagas först? Vilka uppdrag har du och ditt företag kompetens att utföra?

Om det dyker upp projekt som kräver andra kompetenser än de som finns i ditt företag, vem kan du då samarbeta med på projektet – eller anlita, för att få uppdragen utförda? Du kan till exempel undersöka möjligheten att skapa fler ”serviceuppdrag” så att du kontinuerligt har (fasta) uppdrag hos befintliga kunder.

Om du har online-baserad projektstyrning kan du hantera dina serviceavtal, och du kommer se i ditt online-system att 8-9 gånger av 10 har du ”extra arbete” med dig till kontoret. Dina fasta uppdrag genererar fasta intäkter som skapar fler uppdrag åt företaget.

En bonusinformation är att ditt företag blir mer värdefullt vid försäljning om din omsättning består av fasta återkommande intäkter (serviceavtal) istället för ”transaktionsbaserad” omsättning där du själv måste hitta morgondagens intäkter.

Dela innehållet