Tips och trick

I den här artikeln går vi igenom några smarta tips och tricks för att effektivisera ditt arbetsflöde i Minuba. För att kunna använda Minuba på bästa sätt är det bra att förstå det enkla flödet i systemet. En bra start är att känna till skillnaden mellan flikarna Översikt och Fakturering:

  • Offert och order finns under fliken Överblick

  • Fakturor hittar du under fliken Fakturering

När du skapar en ny order i Överblick skapas samtidigt ett fakturautkast under fliken Fakturering. Beroende på dina företagsinställningar och orderns status, kommer båda att flyttas mellan olika steg/fält i systemet.

Från Överblicken: 

  • När du skapar en ny order hamnar den i fältet: Utkast
  • När du godkänner ordern hamnar den i fältet: Ny
  • När din medarbetare startar ordern hamnar den i fältet: Pågår
  • När din medarbetare färdigmarkerar ordern hamnar den i fältet: Färdigrapporterad för granskning
  • När du avslutar ordern hamnar den i fältet: Arkiv

Från Fakturering:

Mer information: Vad visar fliken ”Fakturering”?

  • Fakturautkastet skapas utifrån den godkända ordern och hamnar i fältet: Pågående för a conto-fakturering

  • När ordern färdigrapporteras eller avslutas (detta kan ställas in i dina företagsinställningar) flyttas fakturautkastet till fältet: Klar för fakturering

  • När du godkänner fakturan och skickar den till kunden hamnar den i fältet: Godkänd

  • Om du skapar en påminnelse på fakturan hamnar den i fältet: Påminnelse

  • När fakturan är betald visas den i fältet: Betald

Du kan ställa in om dina fakturautkast automatiskt ska hamna i ”Klar för fakturering” när en order färdigrapporteras eller avslutas.

Hittade du inte vad du sökte?

Har du fortfarande frågor?

Kontakta vår kundsupport

måndag - fredag kl. 09-16

Minuba Plus

Med Minuba Plus kan du få support både via mail och telefon.

Minuba GO!

Som Minuba GO! kund kan du få support på följande e-postadress.