Tips och trick
I den här artikeln går vi igenom några smarta tips och tricks för att effektivisera ditt arbetsflöde i Minuba. För att kunna använda Minuba på bästa sätt är det bra att förstå det enkla flödet i systemet. En bra start är att känna till skillnaden mellan flikarna Översikt och Fakturering:
-
Offert och order finns under fliken Överblick
-
Fakturor hittar du under fliken Fakturering
När du skapar en ny order i Överblick skapas samtidigt ett fakturautkast under fliken Fakturering. Beroende på dina företagsinställningar och orderns status, kommer båda att flyttas mellan olika steg/fält i systemet.
Från Överblicken:
- När du skapar en ny order hamnar den i fältet: Utkast
- När du godkänner ordern hamnar den i fältet: Ny
- När din medarbetare startar ordern hamnar den i fältet: Pågår
- När din medarbetare färdigmarkerar ordern hamnar den i fältet: Färdigrapporterad för granskning
- När du avslutar ordern hamnar den i fältet: Arkiv
Från Fakturering:
Mer information: Vad visar fliken ”Fakturering”?
-
Fakturautkastet skapas utifrån den godkända ordern och hamnar i fältet: Pågående för a conto-fakturering
-
När ordern färdigrapporteras eller avslutas (detta kan ställas in i dina företagsinställningar) flyttas fakturautkastet till fältet: Klar för fakturering
-
När du godkänner fakturan och skickar den till kunden hamnar den i fältet: Godkänd
-
Om du skapar en påminnelse på fakturan hamnar den i fältet: Påminnelse
-
När fakturan är betald visas den i fältet: Betald
Du kan ställa in om dina fakturautkast automatiskt ska hamna i ”Klar för fakturering” när en order färdigrapporteras eller avslutas.